Czāndogja 5.10 – Różne Ścieżki Przemierzane po Śmierci

1-2. Ci, którzy to wiedzą [o pięciu ogniach] i ci, którzy mieszkają w lesie, z wiarą praktykując wyrzeczenia, idą po śmierci do świata światłości. Ze świata światła przechodzą do świata dziennego; ze świata dnia do świata jasnych dwutygodni; ze świata jasnych dwóch tygodni do sześciu miesięcy, kiedy słońce porusza się na północ; stamtąd idą do roku; od roku do słońca; od słońca do księżyca; i od księżyca do błyskawicy. Tam ktoś, nie-człowiek, przyjmuje ich i prowadzi ich do brahmaloka. To jest ścieżka bogów.

3. Natomiast ci, którzy mieszkają na wsi i pełnią działalność publiczną, charytatywną itp., dostają się do świata dymu. Stamtąd udają się do świata nocy; z nocy idą do świata ciemności na dwa tygodnie; i z ciemnych dwóch tygodni udają się do świata sześciu miesięcy, kiedy słońce przesuwa się na południe. Oznacza to, że nigdy nie osiągają świata roku.

4. Od sześciu miesięcy przesilenia południowego udają się do świata przodków, a stamtąd udają się do nieba. Następnie z nieba udają się na Księżyc. To jest król Soma. To jest pokarm bogów. Bogowie lubią jeść to jedzenie.

5. Żyjąc w świecie księżycowym aż do wyczerpania się owoców swojej pracy, następnie wraca do tego świata drogą, którą przyszedł. Najpierw idzie do nieba, potem w powietrze. Stając się powietrzem, staje się następnie dymem. Stając się dymem, staje się z kolei mgłą.

6. Stając się mgłą, zmienia się w chmury. Potem z chmur zamienia się w deszcz i spada na ziemię. Wreszcie rośnie jako ryż niełuskany, jęczmień, rośliny, drzewa, sezam, fasola i tak dalej. Przejście z tego stanu jest bardzo trudne. Ci, którzy jedzą te rzeczy, rodzą dzieci takie same jak oni.

7. Pośród nich ci, którzy wykonali dobrą pracę na tym świecie [w swoim poprzednim życiu], odpowiednio dostąpią dobrego urodzenia. Rodzą się jako brāhmin, kszatrija lub waiśja. Ale ci, którzy wykonali zły uczynek na tym świecie [w swoim poprzednim życiu], rodzą się jako pies, świnia lub osoba bezkastowa.

8. Ale ci, którzy nie podążają żadną z tych dwóch ścieżek, rodzą się raz po raz wśród małych zwierząt i owadów. [To można powiedzieć o tych, którzy rodzą się w] tym trzecim stanie: „Narodźcie się i umrzyjcie”. Dlatego właśnie ten drugi świat nie zostaje zapełniony. Dlatego należy pogardzać tym stanem. Oto werset na ten temat –

9. Osoba, która kradnie złoto, pije alkohol, idzie do łóżka z żoną swego nauczyciela lub zabija bramina – ta czwórka jest zgubiona. Zaginął także piąty, ten, który dotrzymuje towarzystwa takim ludziom.

10. Ale ten kto zna pięć ogni pozostaje czysty nawet jeśli przebywa w towarzystwie tych ludzi. Kto to wie jest czysty i niewinny, a po śmierci udaje się do świętego świata.


Wers 5.10.1-2

तद्य इत्थं विदुः। ये चेमेऽरण्ये श्रद्धा तप इत्युपासते तेऽर्चिषमभिसंभवन्त्यर्चिषोऽहरह्न आपूर्यमाणपक्षमापूर्यमाणपक्षाद्यान्षडुदङ्ङेति मासांस्तान् ॥ ५.१०.१ ॥
मासेभ्यः संवत्सरं संवत्सरादादित्यमादित्याच्चन्द्रमसं चन्द्रमसो विद्युतं तत्पुरुषोऽमानवः स एनान्ब्रह्म गमयत्येष देवयानः पन्था इति ॥ ५.१०.२ ॥

tadya itthaṃ viduḥ| ye ceme’raṇye śraddhā tapa ityupāsate te’rciṣamabhisaṃbhavantyarciṣo’harahna āpūryamāṇapakṣamāpūryamāṇapakṣādyānṣaḍudaṅṅeti māsāṃstān || 5.10.1 ||
māsebhyaḥ saṃvatsaraṃ saṃvatsarādādityamādityāccandramasaṃ candramaso vidyutaṃ tatpuruṣo’mānavaḥ sa enānbrahma gamayatyeṣa devayānaḥ panthā iti || 5.10.2 ||

1-2. Ci, którzy to wiedzą [o pięciu ogniach] i ci, którzy mieszkają w lesie, z wiarą praktykując wyrzeczenia, idą po śmierci do świata światłości. Ze świata światła przechodzą do świata dziennego; ze świata dnia do świata jasnych dwutygodni; ze świata jasnych dwóch tygodni do sześciu miesięcy, kiedy słońce porusza się na północ; stamtąd idą do roku; od roku do słońca; od słońca do księżyca; i od księżyca do błyskawicy. Tam ktoś, nie-człowiek, przyjmuje ich i prowadzi ich do brahmaloka. To jest ścieżka bogów.

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.

Wers 5.10.3

अथ य इमे ग्राम इष्टापूर्ते दत्तमित्युपासते ते धूममभिसंभवन्ति धूमाद्रात्रिं रात्रेरपरपक्षमपरपक्षाद्यान्षड्दक्षिणैति मासांस्तान्नैते संवत्सरमभिप्राप्नुवन्ति ॥ ५.१०.३ ॥

atha ya ime grāma iṣṭāpūrte dattamityupāsate te dhūmamabhisaṃbhavanti dhūmādrātriṃ rātreraparapakṣamaparapakṣādyānṣaḍdakṣiṇaiti māsāṃstānnaite saṃvatsaramabhiprāpnuvanti || 5.10.3 ||

3. Natomiast ci, którzy mieszkają na wsi i pełnią działalność publiczną, charytatywną itp., dostają się do świata dymu. Stamtąd udają się do świata nocy; z nocy idą do świata ciemności na dwa tygodnie; i z ciemnych dwóch tygodni udają się do świata sześciu miesięcy, kiedy słońce przesuwa się na południe. Oznacza to, że nigdy nie osiągają świata roku.

Komentarz:

Tutaj „dym”, „noc” i tak dalej oznaczają przewodnie bóstwa tych królestw. W ten sposób zwykli ludzie zostają wzniesieni do boskich królestw poprzez dobrą pracę.

Wers 5.10.4

मासेभ्यः पितृलोकं पितृलोकादाकाशमाकाशाच्चन्द्रमसमेष सोमो राजा तद्देवानामन्नं तं देवा भक्षयन्ति ॥ ५.१०.४ ॥

māsebhyaḥ pitṛlokaṃ pitṛlokādākāśamākāśāccandramasameṣa somo rājā taddevānāmannaṃ taṃ devā bhakṣayanti || 5.10.4 ||

4. Od sześciu miesięcy przesilenia południowego udają się do świata przodków, a stamtąd udają się do nieba. Następnie z nieba udają się na Księżyc. To jest król Soma. To jest pokarm bogów. Bogowie lubią jeść to jedzenie.

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.

Wers 5.10.5

तस्मिन्यवात्सम्पातमुषित्वाथैतमेवाध्वानं पुनर्निवर्तन्ते यथेतमाकाशमाकाशाद्वायुं वायुर्भूत्वा धूमो भवति धूमो भूत्वाभ्रं भवति ॥ ५.१०.५ ॥

tasminyavātsampātamuṣitvāthaitamevādhvānaṃ punarnivartante yathetamākāśamākāśādvāyuṃ vāyurbhūtvā dhūmo bhavati dhūmo bhūtvābhraṃ bhavati || 5.10.5 ||

5. Żyjąc w świecie księżycowym aż do wyczerpania się owoców swojej pracy, następnie wraca do tego świata drogą, którą przyszedł. Najpierw idzie do nieba, potem w powietrze. Stając się powietrzem, staje się następnie dymem. Stając się dymem, staje się z kolei mgłą.

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.

Wers 5.10.6

अभ्रं भूत्वा मेघो भवति मेघो भूत्वा प्रवर्षति त इह व्रीहियवा ओषधिवनस्पतयस्तिलमाषा इति जायन्तेऽतो वै खलु दुर्निष्प्रपतरं यो यो ह्यन्नमत्ति यो रेतः सिञ्चति तद्भूय एव भवति ॥ ५.१०.६ ॥

abhraṃ bhūtvā megho bhavati megho bhūtvā pravarṣati ta iha vrīhiyavā oṣadhivanaspatayastilamāṣā iti jāyante’to vai khalu durniṣprapataraṃ yo yo hyannamatti yo retaḥ siñcati tadbhūya eva bhavati || 5.10.6 ||

6. Stając się mgłą, zmienia się w chmury. Potem z chmur zamienia się w deszcz i spada na ziemię. Wreszcie rośnie jako ryż niełuskany, jęczmień, rośliny, drzewa, sezam, fasola i tak dalej. Przejście z tego stanu jest bardzo trudne. Ci, którzy jedzą te rzeczy, rodzą dzieci takie same jak oni.

Komentarz:

Tutaj Śankara wyjaśnia, że osoba nie staje się mgłą, chmurą, ryżem itp. Po prostu zostaje powiązana z tymi rzeczami, tak jak osoba jest powiązana z pojazdem, na którym jedzie.

Śankara mówi również, że kiedy ktoś wznosi się do wyższych światów, czyni to z pełną świadomością. Ale kiedy zstępuje, aby powrócić na tę ziemię, jest jak osoba, która spada z drzewa i natychmiast traci przytomność. Przyjaciele przychodzą, zabierają go i zanoszą do domu, nawet o tym nie wiedząc. Podobnie osoba, która schodzi ze świata księżycowego, nigdy nie jest świadoma tego, w jaki sposób powraca na ziemię.

Wers 5.10.7

तद्य इह रमणीयचरणा अभ्याशो ह यत्ते रमणीयां योनिमापद्येरन्ब्राह्मणयोनिं वा क्षत्रिययोनिं वा वैश्ययोनिं वाथ य इह कपूयचरणा अभ्याशो ह यत्ते कपूयां योनिमापद्येरञ्श्वयोनिं वा सूकरयोनिं वा चण्डालयोनिं वा ॥ ५.१०.७ ॥

tadya iha ramaṇīyacaraṇā abhyāśo ha yatte ramaṇīyāṃ yonimāpadyeranbrāhmaṇayoniṃ vā kṣatriyayoniṃ vā vaiśyayoniṃ vātha ya iha kapūyacaraṇā abhyāśo ha yatte kapūyāṃ yonimāpadyerañśvayoniṃ vā sūkarayoniṃ vā caṇḍālayoniṃ vā || 5.10.7 ||

7. Pośród nich ci, którzy wykonali dobrą pracę na tym świecie [w swoim poprzednim życiu], odpowiednio dostąpią dobrego urodzenia. Rodzą się jako brāhmin, kszatrija lub waiśja. Ale ci, którzy wykonali zły uczynek na tym świecie [w swoim poprzednim życiu], rodzą się jako pies, świnia lub osoba bezkastowa.

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.

Wers 5.10.8

अथैतयोः पथोर्न कतरेणचन तानीमानि क्षुद्राण्यसकृदावर्तीनि भूतानि भवन्ति जायस्व म्रियस्वेत्येतत्तृतीयंस्थानं तेनासौ लोको न सम्पूर्यते तस्माज्जुगुप्सेत तदेष श्लोकः ॥ ५.१०.८ ॥

athaitayoḥ pathorna katareṇacana tānīmāni kṣudrāṇyasakṛdāvartīni bhūtāni bhavanti jāyasva mriyasvetyetattṛtīyaṃsthānaṃ tenāsau loko na sampūryate tasmājjugupseta tadeṣa ślokaḥ || 5.10.8 ||

8. Ale ci, którzy nie podążają żadną z tych dwóch ścieżek, rodzą się raz po raz wśród małych zwierząt i owadów. [To można powiedzieć o tych, którzy rodzą się w] tym trzecim stanie: „Narodźcie się i umrzyjcie”. Dlatego właśnie ten drugi świat nie zostaje zapełniony. Dlatego należy pogardzać tym stanem. Oto werset na ten temat –

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.

Wers 5.10.9

स्तेनो हिरण्यस्य सुरां पिबंश्च गुरोस्तल्पमावसन्ब्रह्महा चैते पतन्ति चत्वारः पञ्चमश्चाचरंस्तैरिति ॥ ५.१०.९ ॥

steno hiraṇyasya surāṃ pibaṃśca gurostalpamāvasanbrahmahā caite patanti catvāraḥ pañcamaścācaraṃstairiti || 5.10.9 ||

9. Osoba, która kradnie złoto, pije alkohol, idzie do łóżka z żoną swego nauczyciela lub zabija bramina – ta czwórka jest zgubiona. Zaginął także piąty, ten, który dotrzymuje towarzystwa takim ludziom.

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.

Wers 5.10.10

अथ ह य एतानेवं पञ्चाग्नीन्वेद न सह तैरप्याचरन्पाप्मना लिप्यते शुद्धः पूतः पुण्यलोको भवति य एवं वेद य एवं वेद ॥ ५.१०.१० ॥
॥ इति दशमः खण्डः ॥

atha ha ya etānevaṃ pañcāgnīnveda na saha tairapyācaranpāpmanā lipyate śuddhaḥ pūtaḥ puṇyaloko bhavati ya evaṃ veda ya evaṃ veda || 5.10.10 ||
|| iti daśamaḥ khaṇḍaḥ ||

10. Ale ten kto zna pięć ogni pozostaje czysty nawet jeśli przebywa w towarzystwie tych ludzi. Kto to wie jest czysty i niewinny, a po śmierci udaje się do świętego świata.

Komentarz:

Do tego wersetu nie ma dostępnego komentarza.