1. Sanatkumāra powiedział: „Kiedy ktoś jest pewien, wtedy może naprawdę mówić o Prawdzie. Ale nie wiedząc dobrze, nie może mówić o Prawdzie. Ten, kto wie na pewno, mówi o Prawdzie. Trzeba jednak szukać dogłębnej wiedzy.” Nārada powiedział: „Panie, szukam głębokiej wiedzy”.
Wers 7.17.1
यदा वै विजानात्यथ सत्यं वदति नाविजानन्सत्यं वदति विजानन्नेव सत्यं वदति विज्ञानं त्वेव विजिज्ञासितव्यमिति विज्ञानं भगवो विजिज्ञास इति ॥ ७.१७.१ ॥
॥ इति सप्तदशः खण्डः ॥
yadā vai vijānātyatha satyaṃ vadati nāvijānansatyaṃ vadati vijānanneva satyaṃ vadati vijñānaṃ tveva vijijñāsitavyamiti vijñānaṃ bhagavo vijijñāsa iti || 7.17.1 ||
|| iti saptadaśaḥ khaṇḍaḥ ||
1. Sanatkumāra powiedział: „Kiedy ktoś jest pewien, wtedy może naprawdę mówić o Prawdzie. Ale nie wiedząc dobrze, nie może mówić o Prawdzie. Ten, kto wie na pewno, mówi o Prawdzie. Trzeba jednak szukać dogłębnej wiedzy.” Nārada powiedział: „Panie, szukam głębokiej wiedzy”.
Komentarz:
Sanatkumāra mówi, że jeśli znasz Prawdę, cokolwiek powiesz, będzie to tylko prawda. Nie można powiedzieć niczego, co nie jest prawdą.
Prawda jest prawdą i nie ma w niej kompromisu. Gdy poznasz tę Prawdę, wszystko inne stanie się nieistotne. Ale co, jeśli ta Prawda jest powiązana z imionami i formami? Czy jest to Prawda? Pisma święte uznają to za prawdę względną. Nie jest to jednak Prawda Absolutna.
Prawda Absolutna nazywana jest „tamtym”, ponieważ znajduje się poza zasięgiem narządów zmysłów. Jeśli chodzi o prawdę względną, nazywa się ją „tym”, ponieważ jest ona w zasięgu narządów zmysłów.
Prawdę Absolutną trudno zrozumieć. Na przykład elementy w swojej czystej postaci są poza zasięgiem narządów zmysłów, dlatego czasami nazywa się je „tym”, ale nie są Prawdą Absolutną. Brahman jest Prawdą Absolutną.
W związku z tym należy pamiętać, że ogień był uważany za czerwony, woda za białą, a ziemia czarną. Chociaż mówiono, że same kolory są rzeczywiste, nie jest to „rzeczywiste” z punktu widzenia Prawdy Absolutnej. Te kolory to także atrybuty. Dlatego trudno jest zrozumieć Prawdę Absolutną. Znajomość Prawdy Absolutnej to widźñāna.