1. To, co określa się mianem przestrzeni, manifestuje nazwy i formy. Te nazwy i formy znajdują się w Brahmanie. Brahman jest nieśmiertelny; to jest Jaźń. Obym mógł uczestniczyć w dworze Pradźāpati. Obym osiągnął sławę brāhmina, a także księcia i kupca. Chcę mieć prawdziwą sławę. Chcę być sławny wśród wszystkich sławnych ludzi. Abym nie musiał rodzić się na nowo i mieć ciało pokryte krwią i brudem, które jest bezzębne, a jednocześnie zawsze chce jeść.
Wers 8.14.1
आकाशो वै नाम नामरूपयोर्निर्वहिता ते यदन्तरा तद्ब्रह्म तदमृतं स आत्मा प्रजापतेः सभां वेश्म प्रपद्ये यशोऽहं भवामि ब्राह्मणानां यशो राज्ञां यशोविशां यशोऽहमनुप्रापत्सि स हाहं यशसां यशः श्येतमदत्कमदत्कं श्येतं लिन्दु माभिगां लिन्दु माभिगाम् ॥ ८.१४.१ ॥
॥ इति चतुर्दशः खण्डः ॥
ākāśo vai nāma nāmarūpayornirvahitā te yadantarā tadbrahma tadamṛtaṃ sa ātmā prajāpateḥ sabhāṃ veśma prapadye yaśo’haṃ bhavāmi brāhmaṇānāṃ yaśo rājñāṃ yaśoviśāṃ yaśo’hamanuprāpatsi sa hāhaṃ yaśasāṃ yaśaḥ śyetamadatkamadatkaṃ śyetaṃ lindu mābhigāṃ lindu mābhigām || 8.14.1 ||
|| iti caturdaśaḥ khaṇḍaḥ ||
1. To, co określa się mianem przestrzeni, manifestuje nazwy i formy. Te nazwy i formy znajdują się w Brahmanie. Brahman jest nieśmiertelny; to jest Jaźń. Obym mógł uczestniczyć w dworze Pradźāpati. Obym osiągnął sławę brāhmina, a także księcia i kupca. Chcę mieć prawdziwą sławę. Chcę być sławny wśród wszystkich sławnych ludzi. Abym nie musiał rodzić się na nowo i mieć ciało pokryte krwią i brudem, które jest bezzębne, a jednocześnie zawsze chce jeść.
Komentarz:
Jak medytować nad nieskończonością? Jednym ze sposobów jest myślenie o ākāśa, przestrzeni. Śri Ramakryszna również to doradzał. Jeśli potrafimy myśleć, że jesteśmy jednością z nieskończonością, wówczas powoli świadomość, że jesteśmy ciałem, że jesteśmy ograniczeni i związani, zniknie.
Nie możemy jednak popełnić błędu sądząc, że Brahman i ākāśa są tym samym. W żadnym wypadku nie są to synonimy. Ākāśa jest materią, a Brahman nie. Brahman jest czystą świadomością. Często jednak stwierdzamy, że aby dać nam pewne wyobrażenie o tym, jaki jest Brahman, jako przykład użyto ākāśa. Dzieje się tak dlatego, że nie możemy tego zobaczyć ani poczuć, a mimo to wiemy, że jest wszędzie.
Jak rozpoznać coś lub kogoś? Wystarczy wspomnieć jego nazwę i formę. Jeśli usuniemy nazwy i formy, istnieje tylko jedno rozległe Istnienie. Jestem Istnieniem. Jesteś Istnieniem. Wszystko jest Istnieniem, Sat. A to Sat jest jedno i niepodzielne. Ale gdy tylko nadamy czemuś formę i nazwę, staje się to zindywidualizowane. Wtedy jedna osoba oddziela się od drugiej. Upaniszad mówi, że tym, w czym istnieją wszystkie te imiona i formy i na co nie mają one żadnego związku i wpływu, jest Brahman.