(Na podstawie tłumaczenia Swami Nikhilananda wraz z jego przypisami)
Om. Pokłony Brahmanowi!
Mantry rozpoczynające się od Īśāwāsjam w Upaniszadzie nie powinny być używane do działań rytualnych, ponieważ odsłaniają prawdziwą naturę Ātmana, której nie można osiągnąć w wyniku żadnego działania.1 Obecnie zostanie powiedziane, że Ātman w Swojej prawdziwej naturze jest czysty, bezgrzeszny, niedualny, wieczny, bezcielesny i wszechobecny, dlatego też Wiedza o Tym jest w konflikcie z pracą.2 Dlatego słuszne jest stwierdzenie, że tych mantr Īśa Upaniszady nie należy używać w działaniach rytualnych.
Co więcej, Ātmana, jak opisano powyżej, nie można powiązać z działaniem, ponieważ nie jest To coś, co osiąga się, tworzy lub wytwarza w procesie oczyszczania lub transformacji; a także dlatego, że nie ma To natury sprawcy lub podmiotu radości.3
Jedynym celem wszystkich Upaniszad jest określenie prawdziwej natury Ātmana; Bhagawad Gītā4 i inne traktaty5 dotyczące wyzwolenia człowieka dążą do tego samego celu.
Pisma święte zalecają działanie dostosowane do zrozumienia ludzi tego świata, którzy przypisują Ātmanowi takie cechy jak wielość, działanie, radość, nieczystość, grzeszność i tak dalej.
Według tych, którzy są kompetentni do określenia kto powinien wykonywać pracę, a kto nie, ten, kto szuka rezultatu działania6 – rezultatu widocznego na ziemi, takiego jak chwała życia brāhmina, lub rezultatu niewidocznego, takiego jak radość w niebie — i który mówi sobie: „Jestem podwójnie narodzony i wolny od takich wad jak ślepota czy garbatość, które dyskwalifikują do pracy ofiarnej”, ten jest uprawniony do wykonywania pracy.7
Zatem mantry Īśa Upaniszady ujawniają prawdziwą naturę Ātmana i w ten sposób niszczą naturalną ignorancję dotyczącą Tego. Co więcej, wytwarzają w nas wiedzę o jedności Ātmana, za pomocą której możemy wykorzenić smutek, złudzenia i inne cechy samsāry.
Kto pragnie pozbyć się cierpienia i złudzeń samsāry stworzonych przez ignorancję i osiągnąć Najwyższą Szczęśliwość, ma prawo przeczytać tę Upaniszadę. Prawdziwa natura Ātmana jest przedmiotem Upaniszady. Związek między traktatem a przedmiotem jest taki, że ten pierwszy ustanawia drugi. Pismo Święte ma na celu umożliwienie osiągnięcia wiedzy o tożsamości Ātmana i Brahmana, a tym samym niszczy smutek i złudzenie, które są wynikiem niewiedzy.
Teraz pokrótce wyjaśnimy mantry.
Przypisy:
- Iśa Upaniszad jest częścią sekcji Mantra w Wedach, która dotyczy ofiar i innych czynności rytualnych. Ale ta Upaniszada nie ma związku z rytuałami; dotyczy ona wiedzy o Ātmanie, czyli Brahmanie. Według Śankary działania związanego z tak różnorodnymi czynnikami, jak wykonawca, instrument i rezultat działań, nie da się pogodzić z Wiedzą o Ātmanie, która unicestwia wszelką wielość. ↩︎
- Jeśli człowiek uświadomi sobie, że jest czystym i wszechprzenikającym Duchem, ucieleśnieniem Pokoju, Błogosławieństwa i Wiedzy, a ponadto, jeśli wszędzie widzi doskonałość, nie może zaangażować się w żadne działanie. Z drugiej strony, jeśli uważa się za istotę skończoną, podlegającą narodzinom i śmierci, bólowi i przyjemności oraz innym parom przeciwieństw, podejmuje pracę, aby osiągnąć to, co przyjemne, i unika tego, co nieprzyjemne. ↩︎
- Za pomocą działania powstaje rzecz, która wcześniej nie istniała, np. dzbanek czy garnek (utpādja); albo jedna rzecz zostaje przekształcona w inną (wikārja), jak mleko w twaróg; lub osiągnięta zostaje rzecz, która istnieje ale nie jest w zasięgu ręki (āpja); lub rzecz zostaje oczyszczona (samskārja) poprzez wyeliminowanie jej wad. Wszystkie te możliwości są wykluczone w Ātmanie, ponieważ jako najgłębsza Jaźń ze wszystkich jest On wieczny, niezmienny i czysty. ↩︎
- Porównaj: „Ten, kto widzi Najwyższego Pana przebywającego jednakowo we wszystkich istotach i nie ginącego, gdy one giną – zaprawdę tylko ten widzi”. (B.G. XIII. 27) ↩︎
- Porównaj: „Jaźń, choć jedna i niedwoista, wydaje się mieszkać we wszystkich istotach, jak księżyc, który choć jest jeden, odbija się w wielu falach.” (Mahābhārata) ↩︎
- Chęć poszukiwania rezultatu wynika z niewiedzy. W rzeczywistości Ātman jest nieprzywiązany, jak niebo. Nieskażony smutkiem, To jest Najwyższą Błogością. Pracy podjętej w celu zaspokojenia niezaspokojonego pragnienia – uzyskania tego, co przyjemne lub uniknięcia tego, co nieprzyjemne – nie można zatem kojarzyć z Ātmanem. ↩︎
- Konieczne jest wyjaśnienie związku pomiędzy działaniem a Wiedzą Ātmana. Termin „praca” jest powszechnie używany w Upaniszadach w znaczeniu czynności ofiarnych, rytualnych i nabożnych lub takich działań filantropijnych, jak kopanie studni lub budowa drogi, a wszystkie te działania kojarzone są z ideą sprawcy, narzędzia i oczekiwanego rezultatu. Wiedza Ātmana, według widzących wedantycznych, odsłania jedność istnienia i pozwala uświadomić sobie, że Jaźń jest zawsze czysta, wolna, oświecona i ma naturę Absolutu Istnienia-Wiedzy-Błogości i że jest pozbawiona wszystkich pragnień, które należą do skończonej istoty. Dlatego Wiedza o Jaźni i wykonywanie działań są nie do pogodzenia.
Istnieje jednak niezaprzeczalna potrzeba działania na rzecz duchowej ewolucji człowieka. Chociaż jego naturą jest nieskończony Duch, jednak jest on tego nieświadomy i działa pod każdym względem jak skończona istota. Celem dyscypliny duchowej jest osiągnięcie samowiedzy. Konieczność pracy dla człowieka podkreślają filozofowie hinduscy, o ile z powodu niewiedzy utożsamia się on z ciałem i uważa się za istotę skończoną. Dzięki bezinteresownemu działaniu jego serce staje się czyste i rozwija w nim prawdziwe pragnienie poznania Ātmana. Następnie otrzymuje instrukcje od wykwalifikowanego nauczyciela, argumenty dotyczące Ātmana i nad Nim kontempluje. W końcu, w głębi medytacji uświadamia sobie, że jest Czystym Duchem, wolnym od narodzin i śmierci, smutku i złudzeń, pragnień i działania. Osiąga nieśmiertelność.
Ale oświecona dusza w żadnym wypadku nie jest obojętna. Widzący z Upaniszad i sam Śankara nie byli bezczynni. Każda chwila ich życia była poświęcona dla dobra świata. Słowa działanie i bezczynność użyte w Upaniszadach mają znaczenie filozoficzne. To pierwsze wiąże się z pojęciem świadomości „ja”, narzędziem działania i rezultatu; to drugie jest wolny od takich pojęć. Kiedy oświecona osoba pracuje, wyraźnie widzi, że dusza jest nieaktywna, a działanie wykonują narządy zmysłów, umysł i ego pod wpływem trzech gun. Gita opisuje mądrego człowieka jako tego, który widzi bezczynność w działaniu. W jego przypadku wiedza i działanie są nierozłączne. Zatem podczas jedzenia, spania, chodzenia i zabawy widzi jedynie czynności narządów zmysłów, a Jaźń pozostaje niewzruszonym świadkiem. Jego ego zostało całkowicie spalone w ogniu rozpalonym przez wiedzę o tożsamości Ātmana i Brahmana. Tam, gdzie oświecona osoba zachowuje jakąkolwiek świadomość „ja”, zostaje ona całkowicie przemieniona przez Wiedzę Brahmana. Nawet będąc aktywną nigdy nie zapomina o nieskończonej naturze Jaźni. Brak świadomości „ja” i całkowite oddzielenie się od rezultatów charakteryzują działania znawcy Jaźni. ↩︎