Rozdział Pierwszy
Praktykowanie dyscypliny duchowej w odosobnionym miejscu – filozofia – urzeczywistnienie Boga
Po południowym nabożeństwie Śri Ramakryszna siedzi w swoim pokoju z wielbicielami. Jest 25 lutego 1883 roku.
Rakhal, Hariś, Latu i Hazra mieszkają obecnie z Thakurem. Ram, Kedar, Nitjagopal, M. i inni bhaktowie, łącznie z Ćoudhury, przybyli z Kalkuty.
Ćoudhury niedawno stracił żonę. Odwiedzał Thakura wiele razy, aby osiągnąć spokój ducha. Ma cztery stopnie naukowe i jest zatrudniony na stanowisku urzędnika państwowego.
Śri Ramakryszna (do Rama i innych wielbicieli): „Rakhal, Narendra i Bhawanath są zawsze doskonali.1 Od urodzenia są przebudzeni duchowo. Przyjęli ludzkie ciała tylko po to, by uczyć innych.”
„Istnieje inna klasa wielbicieli – ci, którzy zostali udoskonaleni dzięki łasce Boga.2 Nagle zstępuje na nich łaska Boża i natychmiast otrzymują Jego wizję i duchową mądrość. To jest jak z pomieszczeniem, w którym od tysiąca lat panuje ciemność; w chwili wniesienia światła zostaje ono rozjaśnione. Nie jest rozjaśniane stopniowo.”
„Gospodarze domowi powinni praktykować dyscyplinę duchową. Powinni udać się na miejsce odosobnione i wołać do Boga tęsknym sercem. (Do Ćoudhury) Nie można osiągnąć Boga poprzez nauczanie i wiedzę szkolną.”
„Co można pojąć o Bogu za pomocą rozumowania? Każdy musi robić wszystko, co przynosi pełne miłości oddanie Jego lotosowym stopom.”
Bhiszma Dewa we łzach – zwycięstwo i porażka – boskie oczy i Gita
„Nieskończona jest chwała Boga. Ile możesz pojąć? Czy można kiedykolwiek zrozumieć drogi Boga?”
„Bhiszma Dewa, który był jednym z ośmiu Wasu, nawet on zaczął ronić łzy leżąc na łożu ze strzał. Powiedział: «Jakie to dziwne! Pan [Śri Kryszna] jest stałym towarzyszem Pandawów, a mimo to ich próbom i udrękom nie ma końca.» Kto może zrozumieć drogi Boga?”
„Człowiek myśli: «Praktykowałem trochę modlitwy i wyrzeczenia, więc zwyciężyłem». Jednak zwycięstwo i porażka leżą w rękach Boga. Widziałem prostytutkę umierającą w Gangesie i zachowującą przytomność3 do końca”.
Ćoudhury: „Jak można zobaczyć Boga?”
Śri Ramakryszna: „Nie tymi oczami. Bóg daje boskie oczy, a ty masz Jego wizję. Pan dał Ardźunie boskie oczy, aby móc objawić Swoją Uniwersalną Formę.”
„Twoja filozofia to zwykłe kalkulacje i spekulacje. To tylko rozumowanie. W ten sposób nie można osiągnąć Boga.”
Ahetuki bhakti4 – najważniejsze jest nabycie gorliwej miłości i oddania dla Boga
„Jeśli masz pełne miłości oddanie – gorliwą miłość i oddanie – Bóg nie może pozostać niewzruszony.”
„Jakże wielkie jest umiłowanie Boga do pobożności! Można to porównać do zamiłowania krowy do paszy zmieszanej z ciastkiem olejowym. Ona to po prostu pożera.”
„Żarliwa miłość5 i bezinteresowne oddanie Bogu, czysta miłość sama w sobie – to właśnie miał Prahlada.”
„Możesz odwiedzać bogatego człowieka tylko dlatego, że lubisz się z nim spotykać. Kiedy zostajesz zapytany, czy życzysz sobie przysługi, odpowiadasz: «Proszę pana, nie chcę niczego. Przychodzę tylko po to, żeby się z tobą spotkać.» Nazywa się to ahetuki bhakti. Nie prosisz Boga o nic – tylko o to, aby Go kochać.”
Mówiąc to, Thakur zaczyna śpiewać:
Chociaż nie waham się6 dać wyzwolenia,7 czystej miłości waham się dać.
Kto zdobywa czystą miłość, przewyższa wszystko, jest uwielbiany przez wszystkich; Taka osoba triumfuje nad trzema światami.
Słuchaj, O Ćandrawali,8 opowiem ci o czystej miłości: można osiągnąć wyzwolenie, ale oddanie jest rzeczywiście rzadkie.
Tylko dzięki miłości zostałem odźwiernym króla Bali w zaświatach.
Tylko we Wryndawan można znaleźć czystą miłość.
Nikt poza pasterzami i dojarkami nie zna jej tajemnicy.
Tylko z miłości zamieszkałem w domu Nandy;
Biorąc go za Swego ojca, dźwigałem jego ciężar na Mej głowie.
„Podstawową rzeczą jest nabycie żarliwej miłości9 do Boga. A wraz z tym musicie rozwinąć w sobie rozróżnianie i beznamiętność.”10
Ćoudhury: „Proszę pana, czy nie można odnieść sukcesu bez guru?”
Śri Ramakryszna: „Sat-ćit-ananda Sam jest Guru.”
„Gdy ktoś praktykuje praktyki duchowe na zwłokach11 i jest bliski osiągnięcia wizji wybranego bóstwa12, pojawia się guru i mówi: «Oto twój ideał.» I wtedy guru łączy się z nim. Guru i wybrane bóstwo to jedno i to samo. Guru sprawia, że trzymasz nić prowadzącą do Boga. Duchowi aspiranci składają «śluby Nieskończonego»13, ale oddają cześć Wisznu. W Nim są «nieskończone» formy Boga”.
Harmonia religii według Śri Ramakryszny
(Do Rama i innych wielbicieli) „Jeśli pytasz, nad którą formą Boga należy medytować, cóż, powinieneś medytować nad tą formą, którą lubisz najbardziej. Ale musisz pamiętać, że wszystkie formy Boga są jednym i tym samym.”
„Nie możesz mieć złośliwość wobec żadnej z form Boga. Śiwa, Kali i Hari – wszyscy są w rzeczywistości jedynie różnymi formami tego samego Boga. Błogosławiony ten, kto zna choćby jedno bóstwo.”
„Śiwa na zewnątrz, Kali w sercu i Haribol na ustach.”
„Ciało nie przetrwa bez śladu pożądania, gniewu i tak dalej. Powinieneś spróbować je zminimalizować.”
(Thakur wskazuje na Kedara) „On ma rację. Akceptuje nie tylko Absolut, ale także boską zabawę Boga. Z jednej strony jest Absolut, z drugiej bogowie – nawet boskie inkarnacje.”
Kedar powiedział, że Bóg wcielił się w ciało Thakura.
Sannjasin i kobieta – wielbicielki
Wskazując na Nitjagopala, Thakur mówi do wielbicieli: „Jest w bardzo dobrym nastroju”.
(Do Nitjagopala) „Nie idź tam zbyt często – możesz udać się raz na jakiś czas. Może i jest wielbicielką, ale jest też kobietą. Bądź ostrożny.”
„Istnieje bardzo ścisła zasada obowiązująca sannjasina. Nie wolno mu nawet oglądać zdjęcia kobiety. Nie dotyczy to domowników.”
„Nawet jeśli kobieta jest wielką wielbicielką, nie jest właściwe przebywanie z nią zbyt często. Nawet jeśli sannjasin przezwyciężył swoje namiętności, należy przestrzegać tej zasady nauczając innych.”
„Widząc, jak sadhu wyrzeka się szesnastu anna,14 inni też nauczą się wyrzekać. W przeciwnym razie zatoną. Sannjasin jest nauczycielem świata.”
Thakur i wielbiciele wstają i przechadzają się. M. stoi przed obrazem Prahlady i przygląda mu się w zamyśleniu. Thakur powiedział, że miłość Prahlady była całkowicie naturalna.15
Przypisy:
- Nitjasiddha. ↩︎
- Krypasiddha. ↩︎
- Hindusi uważają to za oznakę wielkich zasług duchowych i pobożnego życia. ↩︎
- Spontaniczna miłość do Boga. ↩︎
- Raga bhakti. ↩︎
- Śri Kryszna. ↩︎
- Mukti. ↩︎
- Gopi z Wryndawany. ↩︎
- Raga bhakti. ↩︎
- Wiweka i wairagja. ↩︎
- Śawa sadhana. ↩︎
- Iszta. ↩︎
- Anantawrata. ↩︎
- Figura retoryczna oznaczająca „sto procent” (szesnaście ann to jedna rupia). ↩︎
- Ahetuki bhakti. ↩︎