Rozdział Pierwszy
W świątyni Dakszineśwar – kult świętych stóp Thakura
Po wieczornym nabożeństwie w świątyni Kali w Dakszineśwarze Śri Ramakryszna staje przed obrazem Boskiej Matki. Przez jakiś czas wachluje ją ćamarą.1
Jest lato, piątek, 8 czerwca 1883 roku, trzeci dzień jasnych dwóch tygodni miesiąca Dźaisztha.2 Po zmierzchu Ram, Kedar (Ćatterdźi) i Tarak przybyli powozem z Kalkuty. Przynieśli kwiaty i słodycze dla Thakura.
Kedar musi mieć około pięćdziesięciu lat. Jest wielkim bhaktą. Kiedy tylko mówi się o Bogu, jego oczy napełniają się łzami. Odwiedzał Brahmo Samadź, a następnie Kartabhadźa i kilka innych nowych grup religijnych. W końcu znalazł schronienie u stóp Śri Ramakryszny. Pracuje na stanowisku księgowego rządowego. Jego dom znajduje się we wsi Haliśar niedaleko Kanćdapara.
Tarak3 ma około dwudziestu czterech lat. Ożenił się, ale jego żona zmarła już po kilku dniach. Jego dom znajduje się we wsi Barasat. Jego ojciec jest aspirantem duchowym wysokiego szczebla i wielokrotnie odwiedzał Śri Ramakrysznę. Po śmierci matki Taraka jego ojciec ożenił się po raz drugi.
Tarak często odwiedza Rama w jego domu. Często odwiedza Thakura z Ramem i Nitjagopalem. Obecnie pracuje w biurze, ale jego postawa zawsze charakteryzuje się obojętnością na sprawy doczesne.
Śri Ramakryszna wychodzi ze Świątyni Kali i kładzie się na platformie w pozdrowieniu dla Matki.
Widzi stojących tam Rama, M., Kedara, Taraka i innych bhaktów.
Uczucie do Taraka – Kedar i „pożądanie i chciwość”
Dotyka czule brody Taraka. Rzeczywiście, jest bardzo szczęśliwy, że go widzi.
Thakur siedzi na podłodze swojego pokoju w ekstatycznym nastroju. Wyciąga przed siebie nogi. Ram i Kedar ozdabiają jego stopy różnego rodzaju kwiatami i girlandami. Thakur jest w samadhi.
Kedar ma postawę nowego wielbiciela. Trzyma duży palec u nogi Śri Ramakryszny, wierząc, że dzięki temu otrzyma moc od Thakura. Wracając nieco do normalnego stanu, Thakur mówi: „Matko, co on może mi zrobić, trzymając mnie za palec u nogi?” Kedar pokornie składa ręce.
Śri Ramakryszna (do Kedara w stanie ekstazy): „Twój umysł przyciągają «pożądanie i chciwość». Jaki sens ma stwierdzenie, że twój umysł w nich nie mieszka?”
„Idź naprzód. Po lesie sandałowym jest więcej. Kopalnia srebra, kopalnia złota, a potem diamenty i klejnoty. Osiągnąłeś odrobinę boskiej inspiracji – nie myśl, że osiągnąłeś wszystko.”
Thakur ponownie zaczyna rozmawiać z Boską Matką: „Matko, proszę, zabierz go”.
Kedar mówi do Rama, czując suchość w gardle ze strachu: „Co mówi Thakur!”
Bóg wcielony i jego najbliżsi uczniowie
Widząc Rakhala, Thakur ponownie pogrążony jest w ekstazie i zwraca się do niego: „Jestem tu od wielu dni! Kiedy przyszedłeś?”
Czy Thakur sugeruje, że jest inkarnacją Boga, a Rakhal jest jego bliskim uczniem i towarzyszem jego wewnętrznego kręgu?
Przypisy:
- Wachlarz wykonany z ogona jaka używany w hinduskim rytuale. ↩︎
- Niektóre wydarzenia, które miały miejsce w dzień nowiu (amawasja), zostały opisane w Tomie 2, Części 5 Kathamryty. ↩︎
- Później Swami Śiwananda. ↩︎