Almora,
1 czerwca 1897.
Szanowny Panie.–,
Zarzuty, które podnosisz w stosunku do Wed, byłyby uzasadnione, gdyby hasło Wedy oznaczało Samhitā. Zgodnie z powszechnie przyjętą w Indiach opinią, hasło Wedy składa się z trzech części: Samhity, Brāhmany i Upaniszady. Spośród nich dwie pierwsze części, jako części ceremonialne, zeszły prawie z widoku; jedyne Upaniszady zostały podjęte przez wszystkich naszych filozofów i założycieli sekt.
Pomysł, że Samhity są jedynymi Wedami powstał bardzo niedawno i został zapoczątkowany przez zmarłego Swamiego Dajānandę. Opinia ta nie ma żadnego wpływu na ludność ortodoksyjną.
Powodem tej opinii było to, że Swami Dajananda sądził, że uda mu się znaleźć spójną teorię całości opartą na nowej interpretacji Samhit, ale trudności pozostały takie same, tyle że spadły one na Brahmany. I pomimo teorii interpretacji i interpolacji wiele z nich wciąż pozostaje.
Jeśli więc na Samhitach da się zbudować spójną religię, to tysiąckroć pewniejsze jest, że na Upaniszadach można oprzeć bardzo konsekwentną i harmonijną wiarę, a co więcej, nie można tu działać wbrew utrwalonej już opinii narodowej. Tutaj wszyscy Āćārjowie (Nauczyciele) z przeszłości staną po waszej stronie i macie ogromne możliwości nowego postępu.
Bez wątpienia Gita stała się już Biblią Hinduizmu i w pełni na to zasługuje; lecz osobowość Kryszny została tak zamglona, że obecnie niemożliwe jest czerpanie z tego życia jakiejkolwiek życiodajnej inspiracji. Co więcej, obecny wiek wymaga nowych sposobów myślenia i nowego życia.
Mamy nadzieję, że pomoże Ci to myśleć w ten sposób.
Pozostaję Twój z błogosławieństwami,
Wiwekananda.