(Tłumaczone z bengalskiego)
HIGH VIEW, CAVERSHAM, READING,
27 kwietnia 1896.
DRODZY (Członkowie Alambazar Math),
…Pozwólcie, że napiszę coś dla Was wszystkich. Czynię to nie dla zdobycia osobistej władzy, ale dla waszego dobra i dla wypełnienia celu, dla którego przyszedł Pan. Dał mi opiekę nad wami wszystkimi, a wy przyczynicie się do wielkiego dobra świata – chociaż większość z was jeszcze nie jest tego świadoma – to jest szczególny powód, dla którego do was piszę. Będzie wielka szkoda, jeśli wśród was znajdzie posłuch uczucie zazdrości lub egotyzmu. Czy możliwe jest nawiązanie serdecznych stosunków na ziemi przez tych, którzy nie mogą długo ze sobą żyć w serdeczności? Bez wątpienia złem jest wiązanie się prawami, lecz na etapie niedojrzałym konieczne jest kierowanie się zasadami; innymi słowy, jak mawiał Mistrz, drzewko trzeba ogrodzić i tak dalej. Po drugie, całkiem naturalne jest, że bezczynne umysły oddają się plotkom, podżeganiu do podziałów i tak dalej. Dlatego zanotuję następujące wskazówki. Jeśli będziecie ich przestrzegać, niewątpliwie odniesiecie sukces, ale jeśli tego nie zrobicie, istnieje niebezpieczeństwo, że cały nasz wysiłek pójdzie na marne.
Najpierw napiszę o zarządzaniu Math:
- Na potrzeby Math proszę wynająć przestronny dom lub ogród, w którym każdy będzie mógł mieć mały pokój dla siebie. Musi być przestronny hol, w którym będzie można przechowywać księgi, oraz mniejszy pokój do spotkań ze zwiedzającymi. Jeśli to możliwe, w domu powinna znajdować się kolejna duża sala, w której codziennie będzie odbywać się dla publiczności studiowanie pism świętych i przemówienia religijne.
- Każdy, kto chce odwiedzić kogokolwiek w Math, powinien zobaczyć tylko jego i odejść, nie niepokojąc innych.
- Na zmianę ktoś powinien być obecny na sali przez kilka godzin dziennie dla publiczności, aby mogła uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź na to, o co przychodzi zapytać.
- Każdy ma obowiązek pozostać w swoim pokoju i za wyjątkiem szczególnych spraw nie może wchodzić do pokojów innych osób. Każdy, kto chce, może wejść do Biblioteki i poczytać, należy jednak bezwzględnie zakazać w niej palenia i rozmawiania z innymi osobami. Czytanie powinno przebiegać w ciszy.
- Całkowicie zabrania się gromadzenia się w jednym pokoju i rozmawiania przez cały dzień, gdy dowolna liczba osób z zewnątrz przychodzi i przyłącza się do zgiełku.
- Tylko osoby poszukujące religii mogą przyjść i spokojnie poczekać w Sali Zwiedzających, a po zobaczeniu wybranych przez siebie osób powinny odejść. Lub, jeśli mają jakieś ogólne pytanie, powinni zwrócić się do osoby odpowiedzialnej za tę funkcję w danym dniu i wyjść.
- Należy całkowicie wystrzegać się opowiadania, plotkowania lub donoszenia o skandalach na temat innych.
- Mały pokój powinien pełnić funkcję biura. Sekretarz powinien mieszkać w tym pokoju, w którym powinien znajdować się papier, atrament i inne materiały do pisania listów. Powinien prowadzić rachunek dochodów i wydatków. Wszelka korespondencja powinna trafiać do niego, a on powinien dostarczać wszystkie listy nieotwarte adresatom. Książki i broszury należy przynosić do Biblioteki.
- Będzie wydzielone małe pomieszczenie do palenia, któremu nie należy oddawać się poza tym pomieszczeniem.
- Kto chce oddawać się obelgom lub okazywać złość, musi to robić poza granicami Math. Nie należy odbiegać od tego nawet o cal.
CIAŁO KIEROWNICZE
- Co roku Prezydent powinien być wybierany większością głosów. Za rok, kolejny i tak dalej.
- Na ten rok mianujcie Brahmanandę Prezydentem i podobnie mianujcie innego Sekretarza oraz wybierzcie trzeciego człowieka do nadzorowania oddawania czci itp., a także przygotowywania posiłków.
- Sekretarz pełni inną funkcję, a mianowicie czuwa nad ogólnym stanem zdrowia. W związku z tym mam trzy instrukcje do przekazania:
- (i) W każdym pokoju dla każdego człowieka powinien znajdować się Nair ćarpoj (łóżko), materac itp. Każdy ma obowiązek utrzymywać swój pokój w czystości.
- (ii) Należy poczynić wszelkie przygotowania, aby zapewnić czystą i przejrzystą wodę do picia i gotowania, gdyż gotowanie pokarmu sakramentalnego w wodzie zanieczyszczonej lub nieczystej jest grzechem śmiertelnym.
- (iii) Dajcie każdemu dwa płaszcze w kolorze ochry, takie, jakie uszyliście dla Saradanandy i dopilnujcie, aby ubrania były czyste.
- Każdy, kto pragnie zostać Sannjāsinem, powinien najpierw zostać przyjęty jako Brahmaćarin. Powinien przeżyć rok w Math i rok poza nim, po czym będzie mógł zostać inicjowany w Sannjāsę.
- Niech wielbienie sprawuje jeden z tych Bramaćarinów i zmieniajcie ich od czasu do czasu.
WYDZIAŁY
W Math wyodrębnione zostaną następujące działy:
I. Studia. II. Propaganda. III. Praktyka Religijna.
- I. Studia – Celem tego działu jest zapewnienie książek i nauczycieli tym, którzy chcą się uczyć. Każdego ranka i wieczoru nauczyciele powinni być na nie gotowi.
- II. Propaganda – w Math i za granicą. Kaznodzieje Math powinni uczyć dociekających poprzez czytanie im pism świętych i za poprzez zajęcia z pytaniami. Kaznodzieje za granicą będą głosić od wioski do wioski i próbować rozpocząć Math w sposób opisany powyżej w różnych miejscach.
- III. Praktyka religijna – ten wydział postara się zapewnić tym, którzy chcą praktykować, niezbędne do tego warunki. Nie można jednak dopuścić do tego, aby ktoś, kto podjął praktykę religijną, uniemożliwiał innym studiowanie lub głoszenie. Każdy, kto naruszy tę zasadę, zostanie natychmiast poproszony o odejście i to jest konieczne.
Kaznodzieje w domu powinni na zmianę udzielać lekcji na temat oddania, wiedzy, Jogi i pracy; w tym celu należy ustalić dni i godziny zajęć, a plan zajęć wywiesić na drzwiach klasy. Oznacza to, że osoba poszukująca oddania nie pojawi się w dniu wyznaczonym na wiedzę i nie poczuje się przez to zraniona; i tak dalej.
Nikt z was nie nadaje się do praktyki Wāmāćāra. Dlatego w żadnym wypadku nie należy tego praktykować na Math. Każdy, kto się temu sprzeciwia, musi wystąpić z tego Zakonu. O tej formie praktyki nie wolno nawet wspominać w podręczniku Math. Zagłada pochwyci niegodziwego człowieka, zarówno tutaj, jak i w przyszłości, który wprowadzi podłego Wamaćarę do Jego owczarni!
KILKA UWAG OGÓLNYCH
- Jeśli jakakolwiek kobieta przychodzi na rozmowę z Sannjāsinem, powinna to zrobić w Sali Odwiedzin. Żadnej kobiecie nie wolno wchodzić do żadnego innego pomieszczenia – z wyjątkiem pokoju modlitw.
- Żaden Sannjāsin nie będzie mógł przebywać w Math dla Kobiet. Każdy, kto odmówi przestrzegania tej zasady, zostanie wydalony z Math. „Lepsza pusta owczarnia niż niegodziwe stado”.
- Ludzie o złym charakterze będą rygorystycznie trzymani z daleka. Pod żadnym pozorem nawet ich cień nie przekroczy progu mojego pokoju. Jeśli ktoś spośród was stanie się niegodziwy, wyrzućcie go natychmiast, kimkolwiek by nie był. Nie chcemy czarnych owiec. Pan sprowadzi wielu dobrych ludzi.
- Każda kobieta może przyjść do klasy (lub sali kazania) w czasie zajęć lub godziny kazania, ale musi opuścić to miejsce bezpośrednio po upływie tego okresu.
- Nigdy nie okazuj złości, nie okazuj zazdrości ani w tajemnicy nie obmawiaj innych. Byłoby szczytem okrucieństwa i zatwardziałości serca zauważać niedociągnięcia innych zamiast naprawiać własne.
- Powinny być stałe godziny posiłków. Każdy musi mieć miejsce do siedzenia i niski stół jadalny. Usiądzie na pierwszym i położy talerz na drugim, jak to jest w zwyczaju w Radźputanie.
URZĘDNICY
Wszystkich urzędników powinniście wybierać w drodze głosowania, jak to było w zwyczaju u Pana Buddhy. To znaczy należy zaproponować, aby w tym roku prezydentem został taki a taki; a wszyscy powinni napisać na kawałkach papieru „tak” lub „nie” i wrzucić je do dzbana. Jeśli „tak” zdobędzie większość, powinien zostać wybrany na prezydenta i tak dalej. Chociaż powinniście wybierać osoby sprawujące urzędy w ten sposób, jednak sugeruję, aby w tym roku Brahmananda był Prezydentem, Nirmalananda, Sekretarzem i Skarbnikiem, Sadananda Bibliotekarzem, a Ramakrysznananda, Abhedananda, Turijananda i Trigunatitananda powinni zająć się nauczaniem i kazaniem na zmianę i tak dalej.
Założenie magazynu jest bez wątpienia dobrym pomysłem Trigunatity. Ale zgodzę się na to, jeśli tylko będziecie mogli współpracować wspólnie.
Jeśli chodzi o doktryny i tak dalej, muszę powiedzieć tylko to, że jeśli ktoś przyjmuje Paramahamsa Dewę za Awatara itd., jest to w porządku; jeśli tego nie zrobi, będzie tak samo. Prawda jest taka, że pod względem charakteru Paramahamsa Dewa pobija wszystkie dotychczasowe rekordy; a jeśli chodzi o nauczanie, był bardziej liberalny, bardziej oryginalny i postępowy niż wszyscy jego poprzednicy. Innymi słowy, starsi Nauczyciele byli raczej jednostronni, podczas gdy nauczanie tego nowego Wcielenia, czyli Nauczyciela, jest takie, że najlepszy punkt Jogi, oddania, wiedzy i pracy należy teraz połączyć, aby utworzyć nowe społeczeństwo… Starsi też bez wątpienia byli dobrzy, ale to jest nowa religia naszych czasów – synteza Jogi, wiedzy, oddania i pracy – szerzenie wiedzy i oddania wszystkim, aż do najniższych, bez względu na wiek i płeć. Poprzednie Inkarnacje były w porządku, ale zostały zsyntetyzowane w osobie Ramakryszny. Dla zwykłego człowieka i początkującego niezachwiane oddanie (Niszthā) ideałowi ma ogromne znaczenie. To znaczy, naucz ich, że wszystkie wielkie Osoby powinny być należycie uhonorowane, ale teraz należy złożyć hołd Ramakrysznie. Nie ma wigoru bez stałego oddania. Bez tego nie można nauczać z intensywnością Mahāwiry (Hanumān). Poza tym poprzednie już się zestarzały. Teraz mamy nowe Indie z nowym Bogiem, nową religią i nowymi Wedami. Kiedy, Panie, nasza ziemia uwolni się od wiecznego mieszkania w przeszłości? Cóż, odrobina bigoterii też jest koniecznością. Nie możemy jednak żywić żadnych antagonistycznych uczuć wobec innych.
Jeśli uznasz za rozsądne kierować się moimi ideami i jeśli będziesz przestrzegać tych zasad, zapewnię wszystkie niezbędne fundusze… Co więcej, proszę pokaż ten list Gour-Mā, Jogin-Mā i innym i za ich pośrednictwem załóż Math dla kobiet. Niech Gour-Ma będzie tam prezydentką przez rok i tak dalej. Ale nikt z was nie będzie mógł odwiedzić tego miejsca. Zajmą się swoimi sprawami. Nie będą musiały pracować pod wasze dyktando. Pokryję również wszystkie niezbędne wydatki na tę pracę.
Niech Pan prowadzi was we właściwym kierunku! Dwie osoby poszły zobaczyć Pana Dźagannatha. Jeden z nich ujrzał Bóstwo, podczas gdy drugi zobaczył jakieś śmieci, które nawiedzały jego umysł! Moi przyjaciele, wielu bez wątpienia służyło Mistrzowi, ale kiedykolwiek ktoś byłby skłonny uważać się za niezwykłą osobistość, powinien pomyśleć, że chociaż był związany ze Śri Ramakryszną, widział tylko śmieci, które były w jego umyśle! Gdyby tak nie było, objawiłby rezultaty. Sam Mistrz zwykł cytować: „Śpiewali i tańczyli w imię Pana, ale w końcu popadli w smutek”. Źródłem tej degeneracji jest egotyzm – zaiste myślenie, że ktoś jest tak samo wielki jak każdy inny! „On też mnie kiedyś kochał!” – ktoś by głosił. Niestety, Nick Bottom,1 czy zostałbyś w ten sposób przetłumaczony? Czy taki człowiek miałby zazdrość lub kłócił się z drugim i poniżałby siebie? Pamiętajcie, że dzięki Jego łasce wielu ludzi zostanie obdarzonych szlachetnością bogów – tak, gdziekolwiek spadnie Jego miłosierdzie!… Posłuszeństwo jest pierwszym obowiązkiem. Cóż, po prostu zróbcie chętnie to, o co was proszę. Pozwólcie mi zobaczyć, jak realizujecie te kilka małych rzeczy. Potem stopniowo będą się dziać wielkie rzeczy.
Wasz,
WIWEKANANDA.
PS. Proszę wszystkich o zapoznanie się z treścią tego listu i o informację, czy uważacie sugestie za warte zrealizowania. Proszę, powiedzcie Brahmanandzie, że ten, który jest sługą wszystkich, jest ich prawdziwym panem. Nigdy nie staje się przywódcą ten, w którego miłości bierze się pod uwagę to, co wysokie i to co niskie. Ten, którego miłość nie zna końca i nie przestaje zważać na to, co wysokie, czy niskie, ma cały świat u swoich stóp.
W.
Przypisy:
- Nick Bottom to komiczna postać ze „Snu nocy letniej” Szekspira. ↩︎