(Wczoraj po południu w Sali 7 zgromadziło się tyle kobiet, ile tylko mogło, zgromadziły się tam, aby usłyszeć coś na temat życia ich sióstr ze Wschodu. Pani Potter Palmer i pani Charles Henrotin siedziały na podwyższeniu, otoczone przedstawicielkami kobiet w turbanach wschód.)
Czytelników może zainteresować fakt, że opublikowane przemówienia Swami Wiwekanandy w Parlamencie Religii w Chicago nie są wyczerpujące i a wiele przemówień, szczególnie te wygłoszone w Sekcji Naukowej Parlamentu, nie zostało opublikowanych. Sesje Naukowe odbywały się równolegle z sesją otwartą w Hall of Columbus. W Sekcji Naukowej Swami Wiwekananda wypowiadał się na następujące tematy:
1. Hinduizm ortodoksyjny i filozofia Wedanty.
– piątek 22 września 1893 r., godz. 10.30.
2. Współczesne religie Indii.
– piątek 22 września 1893 r. sesja popołudniowa.
3. W temacie powyższych przemówień.
– Sobota, 23 września 1893.
4. Istota religii hinduskiej.
– poniedziałek, 25 września 1893.
Chicago Daily Inter-Ocean z 23 września 1893 roku opublikował następującą notatkę dotyczącą pierwszego wykładu.
„Wczoraj rano w Sekcji Naukowej Swami Wiwekananda przemawiał na temat „ortodoksyjnego Hinduizmu”. Sala III była przepełniona, a audytorzy zadawali setki pytań, na które wielki Sannjāsin odpowiadał z niezwykłą umiejętnością i przejrzystością. Na zakończenie sesji był zasypany gorącymi prośbami, które błagały go, aby wygłosił gdzieś półpubliczny wykład na temat jego religii. Powiedział, że rozważa już ten projekt.”)
(Sprawozdanie z wykładu w Chicago Daily Inter-Ocean, 23 września 1893)
Na specjalnym spotkaniu Swami Wiwekananda omówił teraźniejszość i przyszłość kobiet na Wschodzie. Powiedział: „Najlepszym termometrem postępu narodu jest sposób, w jaki traktuje on kobiety. W starożytnej Grecji nie było absolutnie żadnej różnicy w stanie mężczyzny i kobiety. Istniała idea doskonałej równości. Żaden Hindus nie może być kapłanem, dopóki nie jest żonaty, a koncepcja jest taka, że samotny mężczyzna to tylko połowa mężczyzny i że jest on niedoskonały. Ideą doskonałej kobiecości jest doskonała niezależność. Główną ideą życia współczesnej hinduskiej kobiety jest jej czystość. Żona jest centrum kręgu, którego trwałość zależy od jej czystości. To właśnie skrajność tej idei spowodowała palenie wdów hinduskich. Hinduskie kobiety są bardzo duchowe i bardzo religijne, być może bardziej niż jakiekolwiek inne kobiety na świecie. Jeśli uda nam się zachować te piękne cechy i jednocześnie rozwijać intelekt naszych kobiet, hinduska kobieta przyszłości będzie idealną kobietą świata”.