(New Discoveries, Tom 2, s. 145–49, 155–56.)
Te notatki z codziennych porannych zajęć wygłaszanych w Greenacre w stanie Maine latem 1894 roku i spisane przez pannę Emmę Thursby zostały odkryte wśród dokumentów panny Emmy Thursby w Nowojorskim Towarzystwie Historycznym. Zostały one nieznacznie zredagowane w celu dostosowania do stylu Kompletnych Dzieł.
Notatki zaczerpnięte z przemówień wygłoszonych przez Swami Wiwekanandę pod „Sosną” w Greenacre w lipcu i sierpniu 1894 r.
Mistrz Swami nazywał się Ramakryszna Paramahamsa. Znaczeniem imienia Wiwekananda jest świadoma błogość.
Medytacja jest rodzajem modlitwy, a modlitwa jest medytacją. Najwyższą medytacją jest nie myśleć o niczym. Jeśli potrafisz pozostać przez chwilę bez myśli, nadejdzie wielka moc. Cały sekret wiedzy polega na koncentracji. Dusza najlepiej rozwija się kochając Boga całym sercem. Dusza jest zasadą myślenia w człowieku, której funkcją jest umysł. Dusza jest jedynie kanałem prowadzącym od Ducha do umysłu.
Wszystkie dusze bawią się, niektóre świadomie, inne nieświadomie. Religia uczy świadomej zabawy.
Guru jest twoją wyższą Jaźnią.
Szukaj najwyższego, zawsze najwyższego, gdyż w najwyższym jest wieczna błogość. Jeśli mam polować, poluję na nosorożca. Jeśli mam okraść, okradnę skarbiec króla. Szukaj najwyższego.
[Niektóre z poniższych fragmentów to swobodne tłumaczenia Swami z pism indyjskich, w tym Awadhuta-Gitā Dattātreja.]
Jeśli wiesz, że jesteś związany [jesteś związany]; jeśli wiesz, że jesteś wolny, jesteś wolny. Mój umysł nigdy nie był spętany pragnieniami tego świata; gdyż niczym wieczne błękitne niebo jestem esencją Wiedzy, Istnienia i Błogości. Dlaczego płaczesz, Bracie? Ani śmierć, ani choroba dla ciebie. Dlaczego płaczesz, Bracie? Ani smutek, ani nieszczęście dla ciebie. Dlaczego płaczesz, o Bracie? Nie przepowiadano ci ani zmiany, ani śmierci. Ty Jesteś Absolutem Istnienia.
Wiem, czym jest Bóg; Nie mogę z tobą o Nim rozmawiać. Nie wiem, [czym] jest Bóg; jak mogę ci o Nim mówić? Ale czy nie widzisz, mój bracie, że ty byłeś Nim, ty byłeś Nim? Po co szukać Boga tu i tam? Nie szukaj i to jest Bóg. Bądź swą własną Jaźnią – taką, o której nie można opowiedzieć ani opisać, taką, którą można dostrzec w sercu. Jedną poza wszelkimi porównaniami, poza granicami, niezmienną jak błękitne niebo. Och! ucz się Najświętszego. Nie szukaj niczego innego.
Tam, gdzie zmiany natury nie mogą dotrzeć, myśl poza wszelkimi myślami, niezmienna, niewzruszona, którą głoszą wszystkie księgi, wszyscy mędrcy czczą, O Święty! Nie szukaj niczego innego.
Niezrównana, Nieskończona Jedność – żadne porównanie nie jest możliwe. Woda na górze, woda na dole, woda po prawej, woda po lewej. Żadnych fal na tej wodzie, żadnych zmarszczek. Cała cisza, cała wieczna błogość. Taki przyjdzie do twojego serca. Nie szukaj niczego innego. Jesteś naszym ojcem, naszą matką, naszym drogim przyjacielem. Ty dźwigasz ciężar tego świata. Pomóż nam dźwigać ciężar naszych żyć. Jesteś naszym przyjacielem, naszym kochankiem, naszym mężem. Ty jesteś nami.
Czczą Mnie cztery rodzaje ludzi. Niektórzy pragną rozkoszy świata fizycznego. Niektórzy chcą pieniędzy, inni chcą religii. Niektórzy czczą Mnie, ponieważ Mnie kochają.
Prawdziwa miłość to miłość dla samej miłości. Nie proszę o zdrowie, pieniądze, życie czy zbawienie. Wyślij mnie do tysiąca piekieł, ale pozwól mi kochać Cię dla samej miłości. Mirā Bāi, wielka królowa, nauczała doktryny miłości dla samej miłości.
Nasza obecna świadomość jest tylko małą cząstką nieskończonego morza umysłu. Nie ograniczaj się do tej świadomości.
Aby rozwinąć duszę, należy pragnąć trzech wielkich rzeczy: po pierwsze, ludzkich narodzin; po drugie, pragnąć najwyższego; po trzecie, znaleźć tego, który osiągnął najwyższy poziom – Mahātmā, którego umysł, słowa i czyny są pełne nektaru cnót, którego jedyną przyjemnością jest czynienie dobra wszechświatowi, który patrzy na cnoty innych, choćby byli tylko jak ziarnko gorczycy, jakby byli górą, poszerzając w ten sposób swoje własne ja i pomagając rozwijać się innym. Taki jest Mahatma.
Słowo Joga jest rdzeniem, z którego pochodzi nasze słowo „yoke” – jarzmo – oznaczające „łączyć się” – a Joga oznacza „łączenie się z Bogiem” – łączenie mnie z moją prawdziwą Jaźnią.
Wszystkie działania, teraz mimowolne lub automatyczne, były kiedyś dobrowolne, a naszym pierwszym krokiem jest zdobycie wiedzy o działaniach automatycznych – prawdziwą ideą jest ożywienie i uczynienie dobrowolnymi wszystkich automatycznych działań, aby wprowadzić je do świadomości. Wielu Joginów potrafi kontrolować działania własnego serca.
Powrót do świadomości i wydobycie rzeczy, o których zapomnieliśmy, to zwyczajna moc, ale można ją zwiększyć. Całą wiedzę – wszystko to – można wydobyć z wewnętrznej świadomości, a osiągnięcie tego jest Jogą. Większość działań i myśli ma charakter automatyczny lub działa poza świadomością. Miejsce działania automatycznego znajduje się w rdzeniu przedłużonym i dalej w dół rdzenia kręgowego.
Pytanie brzmi, jak znaleźć drogę powrotną do naszej wewnętrznej świadomości. Wyszliśmy poprzez ducha, duszę, umysł i ciało, a teraz musimy wrócić z ciała do ducha. Najpierw złap powietrze [oddech], potem układ nerwowy, potem umysł, potem Atmana, czyli ducha. Ale w tym wysiłku musimy być całkowicie szczerzy, pragnąc tego, co najwyższe.
Prawem prawa jest koncentracja. Najpierw skoncentruj całą energię nerwową i całą moc zgromadzoną w komórkach ciała w jedną siłę i kieruj nią według własnego uznania. Następnie sprowadź umysł, który jest rzadszą materią, do jednego centrum. Umysł ma warstwę za warstwą. Kiedy skoncentrowana siła nerwowa przechodzi przez kręgosłup, jedna warstwa umysłu zostaje otwarta. Kiedy jest skoncentrowana w jednej kości [splocie lub „lotosie”], otwarta zostaje inna część świata. I tak ze świata do świata, aż dotknie szyszynki w centrum mózgu. Jest to miejsce zachowania energii potencjalnej, źródło zarówno aktywności, jak i bierności.
Zacznij od idei, że całe doświadczenie na tym świecie możemy zakończyć w tym wcieleniu. Musimy dążyć do doskonałości w tym życiu, w tej właśnie chwili. Sukces przychodzi tylko w życiu wśród ludzi, którzy chcą to zrobić, właśnie w tej chwili. Zyskuje go ten, kto mówi: „Wiara, czekam na wiarę, co ma przyjść”. Dlatego kontynuuj, wiedząc, że masz zakończyć w tej chwili. Walcz ciężko, a jeśli ci się nie uda, nie będziesz winien. Niech świat cię chwali lub gani. Niech całe bogactwo ziemi stanie u twoich stóp lub niech staniesz się najbiedniejszym na ziemi. Niech śmierć nadejdzie w tej chwili lub za setki lat. Nie zbaczaj z obranej ścieżki. Wszystkie dobre myśli są nieśmiertelne i idą, aby stworzyć Buddów i Chrystusów.
Prawo jest po prostu środkiem [twojego] wyrażania różnych zjawisk, które przychodzą ci do głowy. Prawo jest twoją metodą uchwycenia zjawisk materialnych i zjednoczenia ich. Każde prawo szuka jedności w różnorodności. Jedyną metodą poznania jest koncentracja na płaszczyźnie fizycznej, mentalnej i duchowej; a koncentracja sił umysłu w celu odkrycia jednego z wielu nazywa się wiedzą.
Wszystko, co tworzy jedność, jest moralne, wszystko, co tworzy różnorodność, jest niemoralne. Poznaj Jedynego bez drugiego, to jest doskonałość. Ten, który manifestuje się we wszystkim, jest podstawą wszechświata; wszelka religia i cała wiedza muszą dojść do tego punktu.
[Poniżej znajdują się niektóre niepowiązane notatki sporządzone przez pannę Emmę Thursby podczas ostatnich zajęć Swami w Greenacre, wygłoszone w niedzielę rano, 12 sierpnia 1894 r.]
Jestem Istnieniem Absolutnym Kundalini
Kręgiem Absolutnej Błogości matko
Jestem Nim, Shivoham
Jestem Nim, Shivoham
Ten jest człowiekiem uczonym, który widzi, że własność każdego człowieka jest niczym. Każda kobieta jest Jego Matką.
Śanti – pokój –
Medytujemy o Chwale Hrim (Bidźa Mantra, czyli słowo-nasienie, dla Boskiej Matki).
Matka
Modlitwa buddyjska
Kłaniam się wszystkim świętym na Ziemi
Kłaniam się założycielom religii
wszystkim świętym mężczyznom i kobietom
Prorokom religii
którzy byli na Ziemi
Hinduistyczna modlitwa
Medytuję nad Chwałą twórcy tego Wszechświata
niech On oświeci nasze umysły.