SPISANE PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)
Prawdziwym Guru jest ten, przez którego zstępuje duchowość. On jest kanałem, którym płynie do nas prąd duchowy, łącznikiem łączącym nas z całym światem duchowym. Zbyt duża wiara w osobowość ma tendencję do wytwarzania słabości i bałwochwalstwa, ale intensywna miłość do Guru umożliwia szybki rozwój, łączy nas z wewnętrznym Guru. Uwielbiaj swojego Guru, jeśli jest w nim rzeczywista prawda; to Guru-bhakti (oddanie nauczycielowi) szybko doprowadzi cię do najwyższego poziomu.
Czystość Śri Ramakryszny była czystością dziecka. Nigdy w życiu nie dotknął pieniędzy i pożądanie zostało w nim całkowicie unicestwione. Nie chodź do wielkich nauczycieli religijnych, aby uczyć się nauk fizycznych, cała ich energia poszła w stronę duchowości. W Śri Ramakrysznie Paramahamsie cały człowiek był martwy i pozostał tylko Bóg; w rzeczywistości nie widział on grzechu, miał dosłownie „oczy czystsze niż oglądanie nieprawości”. Czystość tych kilku Paramahamsów (mnichów najwyższej klasy) jest wszystkim, co spaja świat. Gdyby wszyscy wymarli i opuścili świat, świat by się rozpadł. Czynią dobro po prostu będąc, ale o tym nie wiedzą; oni po prostu są…
Książki sugerują wewnętrzne światło i metody jego wydobycia, ale możemy je zrozumieć tylko wtedy, gdy sami zdobyliśmy tę wiedzę. Kiedy rozbłyśnie dla ciebie wewnętrzne światło, pozwól książkom odejść i patrz tylko do środka. Masz w sobie wszystko i tysiąc razy więcej niż jest we wszystkich księgach. Nigdy nie trać wiary w siebie, możesz zrobić wszystko w tym wszechświecie. Nigdy nie słabnij, cała moc jest Twoja.
Jeśli religia i życie zależą od ksiąg lub od istnienia jakiegokolwiek proroka, to zgiń wszelka religio i księgi! Religia jest w nas. Żadne książki ani nauczyciele nie mogą zrobić nic więcej, jak tylko pomóc nam ją znaleźć, a nawet bez nich możemy odkryć w sobie całą prawdę. Ty miej wdzięczność za książki i nauczycieli, nie będąc z nimi związanymi; i czcij swojego Guru jak Boga, ale nie słuchaj go ślepo; kochaj go jak tylko możesz, ale myśl samodzielnie. Żadna ślepa wiara nie może cię zbawić. Wypracuj własne zbawienie. Miej tylko jedno wyobrażenie o Bogu – że jest On wieczną pomocą.
Wolność i najwyższa miłość muszą iść w parze, wtedy żadne z nich nie stanie się zniewoleniem. Nie możemy nic dać Bogu; On daje nam wszystko. On jest Guru wszystkich Guru. Wtedy odkrywamy, że On jest „Duszą naszych dusz”, naszą prawdziwą Jaźnią. Nic dziwnego, że Go kochamy. On jest Duszą naszych dusz; kogo lub co jeszcze możemy kochać? Chcemy być „stałym płomieniem, płonącym bez ciepła i bez dymu”. Komu możesz czynić dobro, skoro widzisz tylko Boga? Nie możesz czynić dobra Bogu! Wszelkie wątpliwości znikają, wszystko jest „identycznością”. Jeśli w ogóle czynisz dobro, robisz to sobie; czuć, że odbiorca jest tym wyższym. Służysz drugiemu dlatego, że jesteś niższy od niego, a nie dlatego, że on jest niski, a ty jesteś wysoki. Dawaj tak, jak róża daje zapach, bo taka jest jej natura, całkowicie nieświadoma dawania.
Wspaniały hinduski reformator Radźa Ram Mohan Roj był wspaniałym przykładem tej bezinteresownej pracy. Całe swoje życie poświęcił pomocy Indiom. To on powstrzymał spalanie wdów. Zwykle uważa się, że reforma ta była w całości zasługą Anglików; ale to Radźa Ram Mohan Roj rozpoczął agitację przeciwko temu zwyczajowi i udało mu się uzyskać wsparcie rządu w jego tłumieniu. Dopóki nie rozpoczął ruchu, Anglicy nic nie zrobili. Założył także ważne stowarzyszenie religijne zwane Brahmo-Samadź i przekazał sto tysięcy dolarów na założenie uniwersytetu. Następnie zrezygnował z funkcji i powiedział, żeby szli dalej bez niego. Nie dbał o sławę i wyniki dla siebie.
CZWARTEK POPOŁUDNIU.
Istnieje niekończąca się seria manifestacji, takich jak „karuzela”, w której dusze jeżdżą, że tak powiem. Seria jest wieczna; indywidualne dusze wydostają się na zewnątrz, ale wydarzenia powtarzają się wiecznie; i tak można odczytać swoją przeszłość i przyszłość, ponieważ wszystko jest naprawdę teraźniejsze. Kiedy dusza znajduje się w pewnym łańcuchu, musi przejść przez doświadczenia tego łańcucha. Z jednej serii dusze przechodzą do drugiej; z niektórych serii uciekają na zawsze, uświadamiając sobie, że są Brahmanem. Chwytając jedno ważne wydarzenie w łańcuchu i trzymając się go, można wciągnąć i przeczytać cały łańcuch. Tę moc można łatwo zdobyć, ale nie ma ona realnej wartości; a praktykowanie tego wymaga bardzo dużo naszych sił duchowych. Nie idź za tymi rzeczami, oddaj cześć Bogu.