SPISANE PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)
(Dziś rano Swami przyniósł Nowy Testament i ponownie omówił Księgę Jana.)
Mahomet twierdził, że jest „Pocieszycielem”, którego Chrystus obiecał zesłać. Uważał za niepotrzebne twierdzić, że Jezus przyszedł na świat w sposób nadprzyrodzony. Twierdzenia takie były powszechne we wszystkich wiekach i we wszystkich krajach. Wszyscy wielcy ludzie uznawali bogów za swoich ojców.
Wiedza jest jedynie względna; możemy być Bogiem, ale nigdy Go nie poznać. Wiedza jest niższym stanem; Upadek Adama miał miejsce wtedy, gdy „poznał”. Wcześniej był Bogiem, był prawdą, był czystością. Jesteśmy swoimi własnymi twarzami, ale widzimy tylko odbicie, nigdy rzeczywistość. Jesteśmy miłością, ale myśląc o niej, musimy posłużyć się fantazmatem, który udowadnia, że materia jest jedynie myślą uzewnętrznioną.1
Wiedza jest jedynie względna; możemy być Bogiem, ale nigdy Go nie poznać. Wiedza jest niższym stanem; Upadek Adama miał miejsce wtedy, gdy „poznał”. Wcześniej był Bogiem, był prawdą, był czystością. Jesteśmy swoimi własnymi twarzami, ale widzimy tylko odbicie, nigdy rzeczywistość. Jesteśmy miłością, ale myśląc o niej, musimy posłużyć się fantazmatem, który udowadnia, że materia jest jedynie myślą uzewnętrznioną.
Niwrytti odwraca od świata. Mitologia hinduska mówi, że czterej pierwsi stworzeni (Czterej pierwsi stworzeni to Sanaka, Sanandana, Sanātana i Sanatkumāra) zostali ostrzeżeni przez Łabędzia (samego Boga), że manifestacja jest jedynie drugorzędna; więc pozostali bez tworzenia. Znaczenie tego jest takie, że ekspresja jest zwyrodnieniem, ponieważ Ducha można wyrazić jedynie za pomocą litery, a wtedy „litera zabija” (Biblia, 2 Kor. III. 6.); jednakże zasada z pewnością zostanie ubrana w materię, chociaż wiemy, że później stracimy z oczu rzeczywistość pod zasłoną. Rozumie to każdy wielki nauczyciel i dlatego musi pojawiać się ciągła kolejność proroków, aby ukazać nam tę zasadę i nadać jej nową osłonę dostosowaną do czasów. Mój Mistrz nauczał, że religia jest jedna; wszyscy prorocy nauczają tego samego; ale mogą jedynie przedstawić zasadę w formie; więc wyjmują ją ze starej formy i przedstawiają nam w nowej. Kiedy uwolnimy się od imienia i formy, szczególnie od ciała – kiedy nie potrzebujemy ciała, dobrego czy złego – wtedy tylko uciekniemy z niewoli. Wieczny rozwój to wieczna niewola; preferowana jest anihilacja formy. Musimy uwolnić się od jakiegokolwiek ciała, nawet od „ciała-boga”. Bóg jest jedynym prawdziwym istnieniem, nie może być dwóch. Jest tylko Jedna Dusza i Ja jestem Nią.
Dobre uczynki są cenne tylko jako środek ucieczki; dobrze czynią czyniącemu, nigdy nikomu innemu.
Wiedza to zwykła klasyfikacja. Kiedy znajdziemy wiele rzeczy tego samego rodzaju, nazywamy ich sumę określoną nazwą i jesteśmy zadowoleni; odkrywamy „fakty”, nigdy „dlaczego”. Okrążamy szersze pole ciemności i wydaje nam się, że coś wiemy! Na tym świecie nie można odpowiedzieć na żadne pytanie „dlaczego”; w tym celu musimy udać się do Boga. Wiedzący nigdy nie może zostać wyrażony; to tak, jakby ziarnko soli wpadające do oceanu natychmiast roztapiało się w oceanie.
Różnicowanie tworzy; jednorodność lub identyczność jest Bogiem. Wyjdź poza różnicowanie; wtedy zwyciężysz życie i śmierć, osiągniesz wieczną jedność i jesteś w Bogu, jesteś Bogiem. Zdobądź wolność, nawet za cenę życia. Każde życie należy do nas jak karty do księgi; lecz my jesteśmy niezmienni, Świadek, Dusza, na której wywierane jest wrażenie, jak wtedy, gdy na oczach robi się wrażenie koła, gdy głownia ognia szybko wiruje w kółko. Dusza jest jednością wszystkich osobowości, a ponieważ jest w spoczynku, jest wieczna i niezmienna. To jest Bóg, Atman. To nie jest życiem, ale jest To ukute w życie. To nie jest przyjemnością, ale jest To wrobione w przyjemność…
Dzisiaj Bóg jest opuszczony przez świat, ponieważ wydaje się, że nie robi On dla świata wystarczająco dużo. Mówią więc: „Na co On jest dobry?” Czy będziemy patrzeć na Boga jak na zwykłą władzę miejską?
Wszystko, co możemy zrobić, to odłożyć na bok wszelkie pragnienia, nienawiści, różnice; porzuć niższe ja, popełnij w pewnym sensie mentalne samobójstwo; utrzymuj ciało i umysł w czystości i zdrowiu, ale tylko jako narzędzia pomagające nam w drodze do Boga; to jest ich jedyne prawdziwe zastosowanie. Szukaj prawdy dla samej prawdy, a nie błogości. Może nadejść, ale nie pozwól, aby to było twoją zachętą. Nie mam żadnego motywu poza Bogiem. Odważ się dojść do Prawdy nawet poprzez piekło.
Przypisy:
- Ponieważ poznający może poznać tylko swoje odbicie, a nie siebie, jest zawsze niepoznawalny. Zatem wiedza jest odrębna i oddzielona od poznającego i jako taka jest uzewnętrznioną myślą lub myślą stojącą poza poznającym jako odrębna istota. Ponieważ poznający nazywa się Duchem, to, co jest od niego odrębne i oddzielone, powinno nazywać się Materią. Dlatego Swami mówi: „Materia jest jedynie uzewnętrznioną myślą”. ↩︎