PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)
Filozofia w Indiach oznacza to, przez co widzimy Boga, uzasadnienie religii; więc żaden Hindus nie mógłby nigdy prosić o powiązanie religii z filozofią.
Konkretny, uogólniony i abstrakcyjny to trzy etapy procesu filozofii. Najwyższą abstrakcją, w której wszystko jest zgodne, jest Jeden. W religii mamy przede wszystkim symbole i formy; następnie mitologię; i wreszcie filozofię. Pierwsze dwa są tymczasowe; filozofia jest podstawą wszystkiego, a inne są jedynie odskocznią w walce o osiągnięcie Ostateczności.
W religii Zachodu panuje przekonanie, że bez Nowego Testamentu i Chrystusa nie byłoby religii. Podobne przekonanie istnieje w Judaizmie w odniesieniu do Mojżesza i proroków, ponieważ religie te opierają się wyłącznie na mitologii. Prawdziwa religia, najwyższa, wznosi się ponad mitologię; nigdy nie może na tym poprzestać. Współczesna nauka naprawdę wzmocniła podstawy religii. To, że cały wszechświat jest jednym, można wykazać naukowo. To, co metafizycy nazywają „bytem”, fizyk nazywa „materią”, ale nie ma między nimi prawdziwej walki, ponieważ oba są jednym. Choć atom jest niewidzialny i nie do wyobrażenia, to jednak kryje się w nim cała moc i potencja wszechświata. To jest dokładnie to, co Wedantysta mówi o Atmanie. Wszystkie grupy religijne tak naprawdę mówią to samo, ale innymi słowami.
Zarówno Wedanta jak i współczesna nauka zakładają samoewoluującą Przyczynę. W Nim samym znajdują się wszystkie przyczyny. Weźmy na przykład garncarza formującego garnek. Garncarz jest pierwotną przyczyną, glina przyczyną materialną, a koło przyczyną instrumentalną; ale Atman to wszystkie trzy. Atman jest także przyczyną i manifestacją. Wedantysta twierdzi, że wszechświat nie jest rzeczywisty, jest jedynie pozorny. Natura to Bóg widziany przez niewiedzę. Panteiści mówią: Bóg stał się naturą, czyli tym światem; Adwaityści twierdzą, że Bóg objawia się jako ten świat, ale nie jest tym światem.
Doświadczenie możemy poznać jedynie jako proces umysłowy, fakt w umyśle i ślad w mózgu. Nie możemy popchnąć mózgu do tyłu ani do przodu, ale możemy umysł; może on rozciągać się na cały czas – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość; i w ten sposób fakty w umyśle są wiecznie zachowywane. Wszystkie fakty są już uogólnione w umyśle, który jest wszechobecny.1
Wielkim osiągnięciem Kanta było odkrycie, że „czas, przestrzeń i przyczynowość są sposobami myślenia”, ale Wedanta nauczała tego wieki temu i nazywała to „Mają”. Schopenhauer opiera się wyłącznie na rozsądku i racjonalizuje Wedy… Śankara utrzymywał ortodoksję Wed.
* * *
„Drzewność” lub idea „drzewa”, odkryta wśród drzew jest wiedzą, a najwyższą wiedzą jest Jedyny…
Bóg Osobowy jest ostatnim uogólnieniem wszechświata, tylko mglistym, niejednoznacznym i filozoficznym…
Jedność rozwija się samoistnie, z niej pochodzi wszystko.
Fizyka to odkrywanie faktów, metafizyka to nić, która łączy kwiaty w bukiet. Każda abstrakcja jest metafizyczna; nawet umieszczenie obornika pod korzeniem drzewa wiąże się z procesem abstrakcji…
Religia obejmuje konkretną, bardziej uogólnioną i ostateczną jedność. Nie trzymaj się konkretów. Dojdź do zasady, do Jedynego…
Diabły są maszynami ciemności, anioły są maszynami światła; ale oba są maszynami. Tylko człowiek żyje. Zniszcz maszynę, znajdź równowagę,2 a wtedy człowiek stanie się wolny. Jest to jedyny świat, w którym człowiek może wypracować swoje zbawienie.
„Kogo wybierze Jaźń” jest prawdą. Wybory są prawdą, ale umieśćcie to w środku. Jako doktryna zewnętrzna i fatalistyczna jest ona okropna.
Przypisy:
- ^Ponieważ całe stworzenie istniejące w przestrzeni, czasie i przyczynowości nie może nigdy istnieć poza umysłem lub pamięcią manifestującą się jako myślenie, czucie i wola, musi się w nim znajdować cała przestrzeń, czas i przyczynowość. Dlatego umysł jest wszechobecny. Indywidualny umysł jest częścią wszechobecnego, czyli uniwersalnego umysłu. ↩︎
- Przekonaj się, że relacja między tobą a maszyną jest taka, jak między robotnikiem a jego narzędziem. Nigdy się z tym nie identyfikuj. ↩︎