Niedziela, 21 lipca 1985

SPISANE PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)

 (Aforyzmy Jogi Patandźali)

Joga jest nauką o powstrzymywaniu Ćitta (umysłu) przed włamaniem się do Wrytti (modyfikacji). Umysł jest mieszaniną wrażeń i uczuć, akcji i reakcji; więc nie może być trwały. Umysł ma delikatne ciało i dzięki niemu oddziałuje na wulgarne ciało. Wedanta mówi, że za umysłem kryje się prawdziwa Jaźń. Akceptuje ona pozostałe dwa, ale zakłada trzeci, Wieczny, Ostateczny, ostatnią analizę, jednostkę, w której nie ma dalszego związku składowego. Narodziny to ponowna kompozycja, śmierć to rozkład, a ostateczna analiza dotyczy tego, gdzie znajduje się Atman; skoro dalszy podział nie jest możliwy, osiąga się to, co trwałe.

Cały ocean jest obecny za każdą falą i wszystkie przejawy są falami, niektóre bardzo duże, inne małe; jednak wszyscy są oceanem w swej istocie, całym oceanem; ale jak fale, każdy jest częścią. Kiedy fale ucichną, wszystko stanie się jednym; „widz bez spektaklu” – mówi Patandźali. Kiedy umysł jest aktywny, Atman jest z nim pomieszany. Powtarzanie starych form w krótkich odstępach czasu to pamięć.

Bądź nieprzywiązany. Wiedza to potęga, a zdobywając jedno, zyskujesz drugie. Dzięki wiedzy możesz nawet wypędzić świat materialny. Kiedy potrafisz mentalnie pozbyć się jednej cechy po drugiej z dowolnego obiektu, aż wszystkie znikną, możesz dowolnie sprawić, że sam przedmiot zniknie z twojej świadomości.

Ci, którzy są gotowi bardzo szybko awansują i mogą zostać Joginami w ciągu sześciu miesięcy. W przypadku mniej rozwiniętych może to zająć kilka lat; i każdy, kto dzięki wiernej pracy i porzuceniu wszystkiego innego i poświęceniu się wyłącznie praktyce, może osiągnąć cel w ciągu dwunastu lat. Bhakti zaprowadzi cię tam bez żadnej mentalnej gimnastyki, ale jest to wolniejsza metoda.

Iśwara jest Atmanem widzianym lub uchwyconym przez umysł. Jego najwyższe imię to Om; więc powtarzaj to, medytuj nad tym i myśl o całej jego cudownej naturze i atrybutach. Jedynym prawdziwym uwielbieniem jest ciągłe powtarzanie Om. To nie jest słowo, to jest sam Bóg.

Religia nie daje nic nowego; usuwa jedynie przeszkody i pozwala ci zobaczyć siebie. Choroba jest pierwszą wielką przeszkodą; zdrowe ciało jest najlepszym narzędziem. Melancholia jest barierą niemal nie do pokonania. Jeśli raz poznałeś Brahmana, już nigdy nie będziesz w stanie popaść w melancholię. Wątpliwości, brak wytrwałości, błędne pomysły to kolejne przeszkody.

* * *

Prāny są subtelnymi energiami, źródłami ruchu. W sumie jest ich dziesięć, pięć wewnątrz i pięć na zewnątrz. Jeden wielki prąd płynie w górę, drugi w dół. Prānājāma kontroluje Prany poprzez oddychanie. Oddech jest paliwem, Prana jest parą, a ciało jest silnikiem. Pranajama składa się z trzech części: Puraka (wdech), Kumbhaka (wstrzymanie oddechu), Rećaka (wydech)… Guru jest środkiem przekazu, za pomocą którego dociera do ciebie duchowy wpływ. Każdy może nauczać, ale duch musi zostać przekazany Śiśja (uczniowi) przez Guru, a to przyniesie owoce. Relacja między Śiśjami jest braterska i jest to faktycznie akceptowane przez prawo w Indiach. Guru przekazuje moc myśli, Mantrę, którą otrzymał od swoich poprzedników; i nic nie można zrobić bez Guru. Rzeczywiście następuje wielkie niebezpieczeństwo. Zwykle bez Guru te praktyki Jogi prowadzą do pożądania; ale w przypadku Guru zdarza się to rzadko. Każda Iszta ma Mantrę. Iszta jest ideałem właściwym dla konkretnego czciciela; Mantra jest zewnętrznym słowem, które ją wyraża. Ciągłe powtarzanie tego słowa pomaga mocno utrwalić ideał w umyśle. Ta metoda oddawania czci panuje wśród wyznawców religii w całych Indiach.