Niedziela, 30 czerwca 1895

SPISANE PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)

Próba myślenia bez fantazmatów oznacza próbę uczynienia niemożliwego możliwym. Nie możemy myśleć o „ssakach” bez konkretnego przykładu. Podobnie jest z koncepcją Boga.

Wielką abstrakcję idei w świecie nazywamy Bogiem.

Każda myśl składa się z dwóch części – myślenia i słowa; i musimy mieć jedno i drugie. Ani idealiści, ani materialiści nie mają racji; musimy wziąć zarówno ideę, jak i ekspresję.

Wszelka wiedza opiera się na odbiciu, ponieważ naszą twarz możemy zobaczyć jedynie w lustrze. Nikt nigdy nie pozna własnej Jaźni ani Boga; ale jesteśmy tą własną Jaźnią, jesteśmy Bogiem.

W Nirwanie jesteś kiedy cię nie ma. Buddha powiedział: „Jesteś najlepszy, jesteś prawdziwy, kiedy cię nie ma” – kiedy zniknie małe ja.

U większości ludzi wewnętrzne Boskie Światło jest przyćmione. Jest jak lampa w żelaznej beczce, przez którą nie przebija się żaden promień światła. Stopniowo, dzięki czystości i bezinteresowności, możemy sprawić, że przesłaniające medium stanie się coraz mniej gęste, aż w końcu stanie się przezroczyste jak szkło. Śri Ramakryszna był jak żelazna beczka przekształcona w szklaną beczkę przez którą można zobaczyć wewnętrzne światło takim, jakie jest. Wszyscy jesteśmy na dobrej drodze aby stać się szklaną beczką i coraz wyższymi odbiciami. Dopóki w ogóle istnieje „beczka”, musimy myśleć o środkach materialnych. Nikt niecierpliwy nigdy nie odniesie sukcesu.

* * *

Wielcy święci są poglądowymi lekcjami Zasady. Ale uczniowie czynią świętego Zasadą, a potem zapominają o Zasadzie w osobie.

Rezultatem ciągłych ataków Buddhy na osobowego Boga było wprowadzenie bożków do Indii. W Wedach ich nie znali, ponieważ wszędzie widzieli Boga, ale reakcją na utratę Boga jako Stwórcy i Przyjaciela było tworzenie bożków, a Buddha stał się bożkiem – tak samo było z Jezusem. Różnorodność bożków sięga od drewna i kamienia po Jezusa i Buddhę, ale musimy mieć bożków.

* * *

Gwałtowne próby reform zawsze kończą się opóźnieniem reform. Nie mów: „Jesteś zły”; mów tylko: „Jesteś dobry, ale bądź lepszy”.

Księża są złem w każdym kraju, ponieważ potępiają i krytykują, ciągnąc za jeden sznurek aby to naprawić, dopóki dwa lub trzy inne sznurki nie będą już na miejscu. Miłość nigdy nie potępia, robi to tylko ambicja. Nie ma czegoś takiego jak „słuszny” gniew lub usprawiedliwione zabijanie.

Jeśli nie pozwolisz komuś stać się lwem, stanie się lisem. Kobiety są siłą, tylko teraz jest to bardziej na złe, ponieważ mężczyzna uciska kobietę; jest ona lisem, ale kiedy nie będzie już uciskana, stanie się lwem.

Prosto mówiąc, aspirację duchową należy równoważyć poprzez intelekt; w przeciwnym razie może przerodzić się w zwykły sentymentalizm…

Wszyscy teiści zgadzają się, że za zmiennością kryje się Niezmienność, chociaż różnią się w swojej koncepcji Ostateczności. Buddha całkowicie temu zaprzeczył. „Nie ma Brahmana, nie ma Atmana, nie ma duszy” – powiedział.

Jako postać Buddha był najwspanialszy, jakiego świat kiedykolwiek widział; obok niego Chrystus. Jednak nauki Kryszny zawarte w Gicie są najwspanialsze, jakie świat kiedykolwiek znał. Ten, który napisał ten wspaniały wiersz był jedną z tych rzadkich dusz, których życie wysłało na świat falę odrodzenia. Ludzkość nigdy więcej nie zobaczy takiego mózgu jak ten, który napisał Gitę.

* * *

Jest tylko jedna Moc, niezależnie od tego, czy objawia się jako zła, czy dobra. Bóg i diabeł to ta sama rzeka, której wody płyną w przeciwnych kierunkach.