Piątek, 12 lipca 1985

SPISANE PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)

(Komentarz Śankary.)

Czwarta Wjasa Sutra. „Ātman (jest) celem wszystkiego”.

Iśwarę należy poznać z Wedanty; wszystkie Wedy wskazują na Niego (Który jest Przyczyną; Stwórcą, Zachowującym i Niszczycielem). Iśwara to zjednoczenie Trójcy znanej jako Brahmā, Wisznu i Śiwa, który stoi na czele hinduskiego Panteonu. „Ty jesteś naszym Ojcem, który zabiera nas na drugi brzeg ciemnego oceanu” (słowa Ucznia do Mistrza).

Wedy nie mogą pokazać ci Brahmana, już jesteś Tym; mogą jedynie pomóc zdjąć zasłonę, która zakrywa prawdę przed naszymi oczami. Pierwszą zasłoną, która znika, jest niewiedza; a kiedy ona zniknie, grzech zniknie; następnie ustaje pragnienie, kończy się egoizm i znika wszelkie nieszczęście. To ustanie niewiedzy może nastąpić tylko wtedy, gdy wiem, że Bóg i ja jesteśmy jednym; innymi słowy, utożsamiaj się z Atmanem, a nie z ludzkimi ograniczeniami. Przestań utożsamiać się z ciałem, a wszelki ból ustanie. Oto sekret uzdrawiania. Wszechświat jest przypadkiem hipnotyzacji; odhipnotyzuj się i przestań cierpieć.

Aby być wolnymi, musimy przejść przez występek do cnoty, a następnie pozbyć się obu. Tamas ma zostać pokonany przez Radźas, obaj mają zostać zanurzeni w Sattwie; następnie wyjdź poza te trzy cechy. Osiągnij stan, w którym sam oddech będzie modlitwą.

Ilekroć uczysz się (cokolwiek zyskujesz) ze słów innego człowieka, wiedz, że miałeś to doświadczenie w poprzednim życiu, ponieważ doświadczenie jest jedynym nauczycielem.

Ze wszystkimi mocami przychodzi dalsze nieszczęście, więc zabij pożądanie. Zaspokojenie jakiegokolwiek pragnienia jest jak włożenie kija w gniazdo szerszeni. Wairāgja jest odkryciem, że pragnienia są jedynie pozłacanymi kulami trucizny.

„Umysł nie jest Bogiem” (Śankara). „Tat twam asi” „Aham Brahmāsmi” („Tym jesteś Nim”, „Jestem Brahmanem”). Kiedy człowiek zdaje sobie z tego sprawę, wszystkie węzły jego serca zostają przecięte, wszystkie jego wątpliwości znikają. Nieustraszoność nie jest możliwa, dopóki mamy nad sobą nawet Boga; musimy być Bogiem. To, co jest rozłączone, zostanie rozłączone na zawsze; jeśli jesteś oddzielony od Boga, nigdy nie możesz być z Nim jednym i odwrotnie. Jeśli przez cnotę jesteś połączony z Bogiem, kiedy ona ustanie, nadejdzie rozłączenie. Połączenie jest wieczne, a cnota pomaga jedynie usunąć zasłonę. Jesteśmy āzād (wolni), musimy to sobie uświadomić. „Kogo wybiera Jaźń” oznacza, że jesteśmy Jaźnią i wybieramy siebie.

Czy widzenie zależy od naszych własnych wysiłków, czy też od czegoś zewnętrznego? Ono zależy od nas samych; nasze wysiłki usuwają kurz, lustro się nie zmienia. Nie ma ani znającego, wiedzącego, ani znanego. „Kto wie, że nie wie, ten wie”. Kto ma teorię, nic nie wie.

Myśl, że jesteśmy związani, jest tylko iluzją.

Religia nie jest z tego świata; jest to „oczyszczanie serca”, a jej wpływ na ten świat jest drugorzędny. Wolność jest nierozerwalnie związana z naturą Atmana. Ten jest zawsze czysty, zawsze doskonały, zawsze niezmienny. Tego Atmana nigdy nie poznasz. O Atmanie można powiedzieć tylko „nie to, nie to”.

„Brahman jest tym, czego nigdy nie zdołamy wypędzić żadną siłą umysłu czy wyobraźni”. (Śankara).

* * *

Wszechświat jest myślą, a Wedy są słowami tej myśli. Możemy stworzyć i odtworzyć cały ten wszechświat. Powtarzając te słowa, budzi się niewidzialna myśl, w wyniku czego powstaje widziany efekt. Takie jest twierdzenie pewnej grupy religijnej Karmitów. Myślą oni, że każdy z nas jest twórcą. Wymów słowa, pojawi się odpowiednia myśl, a wynik stanie się widoczny. „Myśl jest potęgą słowa, słowo jest wyrazem myśli” – twierdzą Mimāmsakowie, hinduska grupa filozoficzna.