SPISANE PRZEZ PANNĘ S. E. WALDO (Uczennicę)
W Indiach żyje sześćdziesiąt pięć milionów Muzułmanów, niektórzy z nich to Sufi.1 Sufi utożsamiają człowieka z Bogiem i dzięki nim idea ta przedostała się do Europy. Mówią: „Ja jestem tą Prawdą”; mają jednak doktrynę ezoteryczną i egzoteryczną, chociaż sam Mahomet jej nie wyznawał.
„Haśśaśin”2 stało się naszym słowem „zabójca”, ponieważ stara sekta muzułmańska zabijała niewierzących w ramach swojej wiary.
Dzban wody musi być obecny w kulcie muzułmańskim jako symbol Boga wypełniającego wszechświat.
Hindusi wierzą, że będzie dziesięć Boskich Inkarnacji. Było ich dziewięć, a dziesiąta wciąż przed nami.
* * *
Śankara czasami ucieka się do sofistyki, aby udowodnić, że idee zawarte w książkach potwierdzają jego filozofię. Buddha był bardziej odważny i szczery niż jakikolwiek nauczyciel. Powiedział: „Nie wierz żadnej książce; wszystkie Wedy to bzdury. Jeśli się ze mną zgadzają, tym lepiej dla książek. Jestem największą księgą; ofiary i modlitwy są bezużyteczne”. Buddha był pierwszą istotą ludzką, która dała światu kompletny system moralności. Był dobry dla dobra, kochał dla miłości.
Śankara mówi: O Bogu należy dyskutować, ponieważ tak mówią Wedy. Rozum pomaga w inspiracji; książki i urzeczywistniony rozum – lub zindywidualizowana percepcja – oba są dowodem na istnienie Boga. Według niego Wedy są rodzajem wcielenia uniwersalnej wiedzy. Dowodem na istnienie Boga jest to, że stworzył On Wedy, a dowodem Wed jest to, że tak wspaniałe księgi mógł wydać jedynie Brahman. One są kopalnią wszelkiej wiedzy i wyszły z Niego podobnie jak człowiek wydycha powietrze; dlatego wiemy, że jest On nieskończony w mocy i wiedzy. Być może stworzył świat lub nie, to drobnostka; ważniejsze jest to, że stworzył Wedy! Świat poznał Boga poprzez Wedy; nie ma innego sposobu.
A wiara Śankary we wszechobejmujący charakter Wed jest tak powszechna, że istnieje nawet hinduskie przysłowie, że jeśli człowiek zgubi krowę, udaje się by ją szukać w Wedach!
Śankara stwierdza dalej, że posłuszeństwo ceremoniom nie jest wiedzą. Poznanie Boga jest niezależne od obowiązków moralnych, ofiar czy ceremonii, czy tego, co myślimy, czy nie, tak samo jak kikut nie ulega zmianie, gdy jeden człowiek bierze go za ducha, a inny widzi go takim, jaki jest.
Wedanta jest konieczna, ponieważ ani rozumowanie, ani książki nie mogą pokazać nam Boga. Można Go urzeczywistnić jedynie poprzez nadświadomą percepcję, a Wedanta uczy jak to osiągnąć. Musisz wyjść poza osobowego Boga (Iśwarę) i dotrzeć do Absolutnego Brahmana. Bóg jest postrzeganiem każdej istoty: jest wszystkim, co można postrzegać. To, co mówi „ja” jest Brahmanem, ale chociaż dzień i noc Go postrzegamy, nie wiemy, że Go postrzegamy. Gdy tylko uświadomimy sobie tę prawdę, wszelkie nieszczęścia znikają; dlatego musimy zdobyć wiedzę o prawdzie. Osiągnij jedność; nie nadejdzie już dualność. Ale wiedza nie przychodzi przez ofiarę, ale przez poszukiwanie, oddawanie czci i poznanie Atmana.
Brahmawidjā jest najwyższą wiedzą, poznaniem Brahmana; niższa wiedza to nauka. Takie są nauki Mundakopaniszady, czyli Upaniszady dla Sannjāsinów. Istnieją dwa rodzaje wiedzy – główna i wtórna. Nieistotna jest ta część Wed, która dotyczy kultu i ceremonii, a także całej wiedzy świeckiej. Istotne jest to, przez co docieramy do Absolutu. On (Absolut) stwarza wszystko ze Swojej własnej natury; nie ma nic powodującego, nic na zewnątrz. To wszystko jest energią, to jest wszystko, co istnieje. Ten, który składa wszelkie ofiary sobie, Atmanowi, tylko on zna Brahmana. Głupcy myślą, że na zewnątrz oddaje się najwyższą cześć; głupcy myślą, że uczynki mogą dać nam Boga. Tylko ci, którzy przechodzą przez Suszumnā („ścieżkę” Joginów), docierają do Atmana. Muszą udać się do Guru, aby się uczyć. Każda część ma tę samą naturę co całość; wszystko wypływa z Atmana. Medytacja jest strzałą, cała dusza wychodząca do Boga jest łukiem, który przyspiesza strzałę do celu, do Atmana. Jako skończeni nigdy nie będziemy w stanie wyrazić Nieskończonego, ale jesteśmy Nieskończonym. Wiedząc to, nie będziemy się z nikim kłócić.
Boską mądrość można zdobyć poprzez oddanie, medytację i czystość. „Tylko prawda zwycięża, a nie nieprawda. Tylko przez prawdę prowadzi droga do Brahmana” – gdzie sama jest miłość i prawda.
Przypisy:
- Wpływ Hinduizmu na Muzułmanizm w Indiach dał początek grupie religijnej znanej jako Sufi. ↩︎
- Nazwa zakonu wojskowego i religijnego istniejącego w Syrii w XI wieku i słynącego z liczby tajnych morderstw popełnianych przez jego członków zgodnie z wolą swego wodza. Dosłowne znaczenie tego słowa to „zjadacz haszyszu” i zostało zastosowane w odniesieniu do zakonu ze względu na zwyczajowe używanie przez nich tego specjalnego narkotyku, aby wzmocnić morderców w wykonywaniu ich zadania. ↩︎