1. Om jest Brahmanem. Om jest tym wszystkim. Ta sylaba Om jest używana na znak zgody. Kiedy im (tj. kapłanom) mówi się: „Om, recytuj”, recytują. Wypowiadając Om, śpiewają pieśni Sāman. Recytują modlitwy wypowiadając „Om, Som”. Wypowiadając Om, kapłan adhwarju daje odpowiedź. Wypowiadając Om, Brahmā [kapłan] wyraża zgodę. Wypowiadając Om [wykwalifikowany kapłan] pozwala na składanie oblacji w ofierze Agnihotra. Kiedy nauczyciel wedyjski pragnie osiągnąć Brahmana, wypowiada Om; pragnąc w ten sposób Brahmana, zaprawdę osiąga Brahmana.
Wers 1.8.1
ओमिति ब्रह्म । ओमितीदँसर्वम् । ओमित्येतदनुकृतिर्हस्म वा अप्यो श्रावयेत्याश्रावयन्ति । ओमिति सामानि गायन्ति ।
ओँशोमिति शस्त्राणि शँसन्ति । ओमित्यध्वर्युः प्रतिगरं प्रतिगृणाति । ओमिति ब्रह्मा प्रसौति । ओमित्यग्निहोत्रमनुजानाति ।
ओमिति ब्राह्मणः प्रवक्ष्यन्नाह ब्रह्मोपाप्नवानीति ब्रह्मैवोपाप्नोति ॥ १.८.१ ॥
omiti brahma । omitīdam̐sarvam । omityetadanukṛtirhasma vā apyo śrāvayetyāśrāvayanti । omiti sāmāni gāyanti ।
om̐śomiti śastrāṇi śam̐santi । omityadhvaryuḥ pratigaraṃ pratigṛṇāti । omiti brahmā prasauti । omityagnihotramanujānāti ।
omiti brāhmaṇaḥ pravakṣyannāha brahmopāpnavānīti brahmaivopāpnoti ॥ 1.8.1 ॥
1. Om jest Brahmanem. Om jest tym wszystkim. Ta sylaba Om jest używana na znak zgody. Kiedy im (tj. kapłanom) mówi się: „Om, recytuj”, recytują. Wypowiadając Om, śpiewają pieśni Sāman. Recytują modlitwy wypowiadając „Om, Som”. Wypowiadając Om, kapłan adhwarju daje odpowiedź. Wypowiadając Om, Brahmā [kapłan] wyraża zgodę. Wypowiadając Om [wykwalifikowany kapłan] pozwala na składanie oblacji w ofierze Agnihotra. Kiedy nauczyciel wedyjski pragnie osiągnąć Brahmana, wypowiada Om; pragnąc w ten sposób Brahmana, zaprawdę osiąga Brahmana.
Komentarz:
OM JEST BRAHMANEM: Oznacza to, że należy medytować nad Om jako nad Brahmanem.
OM JEST TYM WSZYSTKIM: Wszechświat składa się z nazw i form, które są nierozłączne. Imię to tylko dźwięk. Om, składając się z trzech liter a, u i m, jest podstawą wszystkich dźwięków.
ZGODY: Kiedy ktoś jest proszony o zrobienie czegoś, wyraża zgodę wypowiadając słowo Om.
ADHWARJU: Jeden z kapłanów uczestniczących w ofierze. Taki jest także kapłan Brahmā.
Rozdział siódmy, opisujący widzialną ziemię itp. jako symbol Brahmana, jest przeznaczony dla uczniów na niższym poziomie. Rozdział szósty, który wykorzystuje subtelne symbole umysłu i tym podobne, jest przeznaczony dla przeciętnych uczniów. Niniejszy rozdział, sugerujący Om jako symbol Brahmana, jest przeznaczony dla najlepszych uczniów. Podczas tej medytacji umysł wielbiciela jest wolny od wszelkich zgrubnych upādhi Brahmana, takich jak ziemia i umysł. Po prostu powtarza słowo Om i medytuje o Brahmanie, którego ono oznacza. Om może być używane jako symbol zarówno wyższego, jak i niższego Brahmana. Słowo to bez wątpienia jest jedynie nieczującym dźwiękiem i dlatego nie może być świadome oddawanego mu kultu; jednakże, podobnie jak w przypadku kultu oddawanego obrazowi, to Pan w każdym przypadku zauważa ten czyn i wydaje jego owoce. Istota tekstu jest taka, że ponieważ wszystkie przedsięwzięcia rozpoczynające się od sylaby Om stają się owocne, należy zatem medytować o Om jako o Brahmanie.
Tutaj kończy się Ósmy Rozdział Pierwszej Części Taittirīja Upaniszady.